اصل اول : تناسب شغل با شخصیت
سرمایه گذاران و علاقه مندان به کارآفرینی در حوزه ی گردشگری زمانی می توانند شغل یا حرفه شان را هنرمندانه انجام دهند و از انجام هر لحظه آن لذت ببرند که آن شغل با شخصیت و گروه خونی شان سازگار و منطبق باشد و از مایه ی درونی شان نشات گرفته باشد. در این صورت می توانند خدمتی دقیق، بی نقص، باکیفیت و ممتاز هم به مشتریان و یا مسافران خود در کسب و کارهایی چون دفاتر و شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری ارائه دهند.
تنوع، گوناگونی و جزئیات جزء لاینفک و ویژگی غالب کسب و کار خدمات مسافرتی بوده و این نوع حرفه یا شغل دنیایی از جزئیات است و مسلما موفقیت در آن نیز به شدت وابسته به نقش آفرینی و حضور کسانی است که از شخصیتی جزئی نگر برخوردارند و توجهی ویژه نیز به این موضوع مهم و حیاتی در کسب و کار دارند.
تهیه، تنظیم و ارائه تورهای داخلی، خروجی و ورودی، رزرواسیون یا تهیه محل اقامت و ویزا سراسر با جزئیات و نکات ریز سروکار دارد و موفقیت افراد کلی نگر و فاقد برنامه و نگاه سیستمی در آنها امری بعید و نشدنی است.
کسانی که دارای گروه خونی A هستند به واسطه اینکه ویژگی برجسته و غالب شخصیتی شان جزئی نگری است، احتمال موفقیت شان در کسب و کار خدمات مسافرتی و گردشگری نیز بیشتر است . البته این بدین معنی نیست که مطلقا افرادی در این زمینه موفق هستند که گروه خونی شان A می باشد، بلکه معتقدم این گروه از شانس بیشتری برای موفقیت برخوردارند کمااینکه این ویژگی به تنهایی کافی نیست و بایستی ترکیبی منحصربفرد از سایر ویژگی ها را نیز داشته باشند.
- مطلب مرتبط : چهار رکن موفقیت شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری
لذا پیشنهاد می کنم قبل از ورود به کسب و کار خدمات مسافرتی و گردشگری، فارغ از هر میزان تخصص و تجربه ی مرتبطی که دارید، ابتدا در خصوص تناسب و تطابق تیپ شخصیتی خود با ماهیت و خصلت های این نوع از کسب و کار به دقت بررسی و تحقیق نمایید و در صورت عدم سازگاری، به هیچ عنوان در این حرفه پای نگذارید تا همچون بسیاری از کسانی که در این حوزه حضور داشته و دست اندرکار هستند و متاسفانه پاشنه آشیل، نقطه ضعف و چالش عمده شان نیز این اصل مهم است و از آن اگاه هم نیستند، نشوید و کار عاقلانه و صحیح ورود به حرفه ای است که احتمال موفقیت و یگانگی تان به واسطه برخورداری از این اصل مهم بیشتر است.
نویسنده : احمد دیناری؛ مشاور و سخنران حرفه ای سرمایه گذاری گردشگری