7 ویژگی یک مشاور حرفه ای گردشگری

محبوب‌ترین یادداشت ها

تعداد بازدید: 571
تعداد بازدید: 571

7 ویژگی یک مشاور حرفه ای گردشگری

4.6
(32)
  • آیا شما خود را یک مشاور مرجع و حرفه ای در زمینه ی گردشگری می دانید؟
  • چرا دیگران باید شما را به عنوان مشاور خود برگزینند؟
  • ویژگی های یک مشاور خوب و حرفه ای گردشگری چیست؟

گردشگری صنعتی است بسیار گسترده با باریکه های تخصصی متنوع، لذا در این عرصه ادعای ارائه مشاوره در تمام زمینه های تخصصی، توهمی بیش نیست و جز گمراهی و به بیراهه بردن کسانی که به شما اعتماد کرده اند و شما را به عنوان مشاور و راهنمای خود برگزیده اند و همچنین از کف رفتن اعتبار مشاور، نتیجه ی دیگری نخواهد داشت.

مردم برای اینکه بهترین و مؤثرترین راهها و گزینه ها را برای موفقیت در کسب و کار گردشگری خود و یا رشد شخصی و فردی خود در برگزینند به سراغ مشاورانی می روند که در کارشان حرفه ای و کاربلد هستند و معتقدند همه چیز را همگان دانند و انسان ها با توجه به ظرفیت ها و توانایی های محدود خود در زمینه های مشخصی می توانند صاحب تخصص و تجربه باشند و دیگران را راهنمایی کنند. لذا ترجیح می دهند از مشورت متخصصان کاربلد و مجربی استفاده کنند که همچون مشاوری مرجع و حرفه ای در صنعت گردشگری عمل می کنند و دقیق ترین و مطمئن ترین راه را برای دستیابی به موفقیت پیش روی آنها می گذارند.

 این مشاوران چنانچه 7 ویژگی ذیل را داشته باشند ، می توان صفت حرفه ای و مرجع بودن را برای آنها قائل شد و در غیر اینصورت پیراهنی که بر تن کرده اند، بی غواره و نازیباست و استفاده از این عنوان شغلی برای آنها توصیه نمی گردد.


بیشتر بدانید : کار یک مشاور مرجع چیست؟


در ادامه این یادداشت کوتاه شما را با این ویژگی های مهم آشنا می کنم :

  1. مشاوره در خون اوست !

ویژگی ممتاز کمک کردن به دیگران و شور، شوق و هیجان ناشی از راهنمایی و موفقیت مردم در ذات و سرشت بسیاری از مشاوران جاری است. آنها از اینکه به صاحبان کسب و کارهای گردشگری و یا فعالان این حوزه کمک می کنند تا یک سروگردن بالاتر از دیگران باشند و رشد کنند، مسرور و سرشار از انرژی می شوند . کمک کردن و همراهی مردم حالشان را خوب می کند و کارشان را به بهترین نحو و کیفیت انجام می دهند، گویی میکل آنژ زمینه شغلی خود هستند و آن را هنرمندانه و عمیق انجام می دهند. مشاوره برگرفته از ندای درونی و جزء توانایی ها و استعدادهای ذاتی این قبیل افراد به شمار رفته و مخاطب این واقعیت مهم را که او ذاتاً مشاوری خوب و حرفه ای است را درک می کند.

کسی که مشاوره در خونش است و از موهبت های ذاتی خود بهره می برد، همچون کارگری سخت کوش از خود جدیت نشان می دهد و هر بخش از کارش را با دقت و ظرافت انجام می دهد و پس از انجام هر بخش کوچکی از کار، لبخند رضایت بر چهره اش می نشیند. موزارت به کسانی که از احساس عجیب او نسبت به موسیقی شگفت زده می شدند چنین می گفت :« این در خون من است».

پس چنانچه مشاوره در خونتان نیست به هیچ وجه سراغ آن نروید.

  1. زمینه ی مشاوره مشخصی دارد

همه چیز را همگان دانند و همگان زاده نشده اند!. ادعای اشراف و تسلط بر تمام مباحث و شاخه های تخصصی صنعت گسترده گردشگری، توهمی بیش نیست و این نشان از نادانی افرادی دارد که این ادعای کذب را دارند. ضمن اینکه هر قدر افراد بیشتری نیز در یک حوزه گرد آمده باشند، شکوفایی در آن حوزه دشوارتر خواهد بود و هرچه این موقعیت تخصصی تر باشد، نشان از یگانگی و بی همتایی مشاوران دارد.

لذا پرداختن به همه امور در صنعت گردشگری شما را همچون اقیانوسی به عمق یک وجب خواهد کرد و کارتان عمیق نخواهد بود و برندسازی شخصی و کسب اعتبار نیز در این بازار انبوه کم عمق برای شما دشوار خواهد شد.

تمرکز در یک زمینه یا باریکه ی تخصصی که جزء توانایی های ذاتی شماست به مراتب بهتر از تمرکز بر روی چند رسته یا عنوان کلی در صنعت گردشگری است و باید آنقدر در آن زمینه متخصص شوید تا در جامعه ی گردشگری به عنوان مشاور پذیرفته شده و دنیا برای آن به شما پول بدهد.

هر چه ریزتر و خاص تر؛ موفقیت شما بیشتر و هرچه بر حوزه های مختلف تمرکز کنید، تمرکز شدنی نخواهد بود و موفقیت تان نیز کمتر خواهد شد.

  1. متخصص است

یک مشاور خوب و مرجع  گردشگری به هیچ وجه بر تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی خود اکتفا نکرده و با ترکیب داده ها و اطلاعات تجزیه و تحلیل شده و نه خام با اطلاعات قبلی خود به تولید دانش جدید می پردازد(همان کاری که من در تهیه یادداشت های تخصصی خود انجام می دهم) و به توسعه صنعت گردشگری کمک می کند. او معتقد است دانایی؛ توانایی است و هرچه در زمینه شغلی و یا باریکه ی تخصصی که در صنعت گردشگری انتخاب کرده است به مطالعه، کنکاش و ترکیب اطلاعات بپردازد و اشراف خود را بر زمینه تخصصی بیشتر و عمیق تر نماید، به استادی تمام عیار در آن زمینه تبدیل شده و مخاطبان به واسطه مهارت و استادی وی با او مشورت می کنند، چراکه او از دانش و تجربه ای عمیق برخوردار است و به جای مو، پیچش مو را می بیند و می تواند مرجعی بی همتا برای آنها باشد.

  1. دارای تجربه مفید است

موی سپید او الزاماً نشانه کاربلدی اش نیست، چراکه در طول دوران فعالیت خود سعی کرده به خوبی بیاموزد، توانایی ها و مهارت های شغلی خود را ارتقاء دهد و هر روز، هر ماه و هر سالش با روزها، ماهها و سالهای قبل متفاوت باشد و از تجربه خود درس بگیرد. متأسفانه بسیاری از افراد باتجربه صرفاً مو سپید کرده اند و کمتر روی مهارت ها و توانایی های خود کار کرده اند، لذا این قبیل افراد که گاهاً از عنوان مشاور گردشگری نیز استفاده می کنند، همان افراد معمولی، متوسط و ناکاربلد هستند که نمی توانند راهنمایی خوب و مرجع برای فعالان و علاقه مندان به گردشگری باشند. تجربه همه چیز است و فرد با تجربه مفید، شناختش از صنعتی که در آن کار می کند و یا زمینه تخصصی مورد ادعایش نیز عمیق است و این تجربه درست و مفید و انجام مداوم کارهای درست است که او را به یک مشاور خوب و مرجع تبدیل کرده است.

واقعیت این است که مردم کسب مشاوره از جوانان کم تجربه و فاقد دانش تخصصی و تجربه عمیق در زمینه های مشخص و تخصصی را به راحتی نمی پذیرند و این موضوع مهمی است که باید مورد توجه این نسل از جامعه قرار گیرد.

  1. ربات سخنگو نیست !

زبان بدن مؤثر و شور، شوق، هیجان و انرژی یک مشاور را از یک ربات سخنگو به یک فرد اجتماعی و دارای ارتباط مؤثر تبدیل می کند و این جذابیت فردی به وی کمک می کند تا بازاریابی بهتر و مؤثرتری انجام داده و قراردادهای بیشتری با کارفرمایان منعقد نماید. اساساً مهارت های اجتماعی، قدرت مذاکره،بیان خوب، تعامل و شخصیت متقاعد کننده و مردم داری سرعت موفقیت و برندسازی را برای یک مشاور در حوزه گردشگری بیشتر می کند و برعکس گوشه گیری و در بین مردم و فعالان این حوزه نبودن باعث کاهش فروش و کمرنگ تر شدن هرچه بیشتر مشاوران منفعل می شود.


بیشتر بدانید : مشاور گردشگری کیست؟


  1. قلمی پرتوان دارد

قدرت قلم یک مشاور؛ قدرت شخصی اوست و ریشه در توانایی های ذاتی اش دارد و هیچ راه میانبری هم برای دستیابی به آن وجود ندارد. لذا یک مشاور برجسته و ممتاز گردشگری، مهارت نوشتن نامه های تجاری، بازاریابی و اداری را به خوبی می داند و برای دستیابی به آن، بارها آن را تکرار و تمرین کرده است. او معتقد است کاری که یک مکاتبه خوب و مؤثر می کند، هیچیک از ابزارهای بازاریابی نمی کند و تا می تواند از این ظرفیت بی همتای خود استفاده می کند و این مهارت برای او یک مزیت رقابتی در بین سایر مشاوران عرصه ی گردشگری به شمار می رود.

  1. با اعتبارش نفوذ می کند

وقتی یک مشاور با مخاطب یا کسی که او را برای مشورت برگزیده است صادقانه مذاکره می کند و حقیقت را می گوید، مخاطب از او خوشش می آید و به حرف ها و توصیه هایش گوش می دهد و و کارفرمایان فارغ از تخصص و تجربه ای که دارد، به خاطر شخصیت اوست که به سراغش می روند و با او قرارداد منعقد می کنند. مشاوران گردشگری باید بدانند که تجارت برابر است با اعتبار و این اعتبار باعث می شود دیگران به راحتی به آنها اعتماد کرده و به دانش و تجربه شان ایمان آورند و از آنها کمک بگیرند. رابرت گرین درکتاب 48 قانون قدرت در این باره می نویسد: « اعتبار، سهم مهمی در موفقیت شما دارد؛ آن را با چنگ و دندان حفظ کنید چراکه اساس قدرت انسان، اعتبار است و به واسطه اعتبارتان می توانید به خواسته های خود برسید، با آن نفوذ کنید و پیروز شوید».

لذا از بین رفتن حیات اگر به معنای مرگ است، از کف دادن اعتبار نیز برای یک مشاور به معنای پایان حیات او در زندگی شغلی است و باید برای حفظ این دارایی ارزشمند، تلاش کند.

نویسنده : احمد دیناری؛ مشاور و سخنران حرفه ای سرمایه گذاری گردشگری

به این مطلب امتیاز دهید.

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد آرا : 32

امتیازی ثبت نشده است.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.