شهرستان درگز؛ فرصتی بی نظیر برای توسعه اکوتوریسم

تعداد بازدید: 344

4.6
(9)

​در راستای انجام مأموریتهای حوزه ی معاونت سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی و به منظور بازدید میدانی از پروژه های سرمایه گذاری گردشگری، پروژه های عمرانی و شناسایی فرصتهای سرمایه گذاری گردشگری در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ به اتفاق همکارم آقای مهندس یوسفی به شهرستانهای قوچان و درگز مراجعه کردیم.
در ابتدا در معیت شهردار شهر مرزی باجگیران بازدیدی از کمپ گردشگری این شهر داشتیم. برای سال مالی ۱۴۰۱ مبلغ ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای این کمپ در نظر گرفتیم و از طریق پیمانکار در حال اجرای محوطه سازی و ایجاد سرویس بهداشتی در آن هستیم. پیشرفت فیزیکی پروژه خوب بود لکن به پیمانکار اعلام شد در اتمام پروژه تسریع کنند و سپس با شهردار بازدیدی از بام باجگیران داشتیم و وی را راهنمایی کردم تا پس از تهیه طرح، پیگیری لازم از طریق ما و نماینده مجلس جهت اختصاص کدپروژه ملی و سپس تصویب و تخصیص اعتبار برای سال مالی ۱۴۰۲ معمول نمایند.

بازدید کوتاهی هم از مزار شهید ایراندوست، ژاندارمی که گفته می شود در سال۱۳۲۰ در مقابل قشون روسیه ایستادگی کرده و جان خود را فدای کشور نموده است و همچنین مهمانسرای باجگیران داشتیم. سپس باجگیران را به مقصد محور گردشگری نوخندان و درگز ترک کردیم.

در مسیر به سرویس بهداشتی که در سالهای گذشته در منطقه تیوان در محور درگز ساخته و اکنون طبق قراردادی در اختیار شهرداری نوخندان قراردادیم سری زدیم. فردی به نام عمو سلیمان و همسرش در تاسیسات جنبی آن مستقر و از آن مراقبت می کرد. حرفهایش را شنیدیم و کمبودها و نقص ها را جهت انتقال به شهردار نوخندان و رفع آنها یادداشت کردیم.
در ادمه به سراغ سد زیبا و طبیعی درونگر و پروژه سرمایه گذاری گردشگری محیط و پارک طبیعت گردی آن رفتیم. موافقت اصولی این پروژه را برای عرصه ای حدود ۲۸ هکتار و بر اساس تفاهم نامه فی مابین وزارت گردشگری و وزارت نیرو صادر کرده ایم و در حال حاضر منتظر مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان جهت اخذ نقشه های اجرایی، صدور پروانه ساختمان و سپس مجوز ایجاد هستیم. امیدواریم این پروژه در کوتاهترین زمان ممکن به سرانجام برسد و به عنوان قطب گردشگری آبی و طبیعت گردی، بسیاری از گردشگران و طبیعت دوستان را به سوی خود بکشاند و جامعه محلی نیز بهره لازم را از این پروژه چه در زمان ساخت و چه بهره برداری ببرد. چای آتیشی با طعم آنخ در کنار این سد خاکی زیبا، دلچسپ بود.

بعد به باغشهر نوخندان رسیدیم، در ورودی این شهر زیبا از پروژه در حال ساخت هتل ۳ ستاره آقای عیدی بازدیدی میدانی انجام دادیم . عملیات پیشرفت فیزیکی این هتل به دلیل مشکل تامین مالی در حال حاضر به مشکل خورده و امیدواریم بتوانیم با پیگیری ها و با استفاده از ظرفیت های تسهیلات موضوع بند الف تبصره ۱۸ مشکل پروژه را مرتفع کنیم و انشالله در پایان سال ۱۴۰۳ شاهد بهره برداری از آن باشیم.
سپس سری به مهندس زنده، شهردار جوان شهر نوخندان زدیم و پس از جلسه ای کوتاه در شهرداری به اتفاق از بومگردی حاج بابا اسماعیل و سپس بومگردی کوروش بزرگ بازدید کردیم. وجه مشترک سرمایه گذاران و بهره برداران این اقامتگاهها، عشق وافر به این کار است و شور، شوق و هیجان ناشی از عشق به این پیشه را علیرغم مشکلات پیش رو ، می توان در سخنان و چشمان آنها درک و لمس کرد.

در ادامه به همراه آقای جعفری بخشدار بخش چاپشلوی شهرستان درگز از اردوگاه سرسبز فرهنگی تربیتی باغ پردیس آبگرم آموزش و پروش درگز که در اجاره شخصی به نام آقای حیدری بود بازدید کردیم و جهت اخذ موافقت اصولی اردوگاه گردشگری و مجوزهای گردشگری ، سرمایه گذار را راهنمایی کردم.
شهرستان درگز یکی از شهرستانهای سرسبز استان خراسان رضوی است و دارای ظرفیتهای بی بدیلی در زمینه توسعه اقامتگاههای بومگردی، اکوتوریسم و گردشگری کشاورزی است .
در ادامه مهندس یوسفی همکارم پیشنهاد داد که از روستای داغدار در بخش چاپشلو و منطقه طبیعت گردی امام قنبر که بخشی از راه دسترسی آن را از محل اعتبارات عمرانی استانی سالهای گذشته آسفالت کردیم هم بازدیدی داشته باشیم. طول مسیر آسفالت شده حدود ۲ کیلومتر است و متاسفانه سرویس بهداشتی داخل منطقه که ما از محل اعتبارات عمرانی مان ساخته و در اختیار دهیاری روستای داغدار قرار داده بودیم شرایط مناسبی نداشت و با توجه به حضور و همراهی دهیار در این بازدید، تذکرهای لازم به ایشان جهت سروسامان دادن به سرویس بهداشتی و یا ایجاد پروژه ای گردشگری تحت عنوان محیط طبیعت گردی داده شد.
از ساعت ۶ صبح که از مشهد ماموریت دو روزه مان را آغاز کردیم تا ساعت ۲۱ بازدیدهای میدانی مان را ادامه دادیم و سری هم به روستای دودانلو در منطقه گردشگری چهلمیر در بخش چاپشلو و بازدید از اقامتگاه بومگردی نگین چهلمیر که بهره بردار آن بانویی علاقه مند و فعال به نام پیروز چادر بودند زدیم. زحمت زیادی برای این اقامتگاه کشیده بودند و مصائب زیادی را متحمل شده بودند، لکن علاقه و اشتیاق وافر وی به این کسب و کار، باعث شده است تا با انگیزه زیاد به مسیر شغلی خود در کنار همسرشان ادامه دهند.
ساعت به حدود ۲۲.۳۰ رسید و به سمت شهر مرزی لطف آباد ( هم مرز با کشور ترکمنستان) جهت اقامت در هتل سپیده حرکت کردیم و ساعت ۲۳ به هتل رسیدیم. نیم ساعتی هم پای صحبتها و درد دل های مدیر هتل نشستم و نهایتا ساعت۲۳.۳۰ جهت استراحت و خواب به اتاقم رفتم.
صبح بعد از صرف صبحانه به اتفاق مدیرهتل، بازدیدی از فضای پیش بینی شده پذیرایی در پشت بام هتل داشتیم و شهر لطف آباد و مرز مشترک با کشور ترکمنستان را نظاره گر شدیم و پس از مراجعه نماینده شهرداری، بازدیدی میدانی از تیرپارک و گمرک مرزی لطف آباد انجام شد. تا چشم کار می کرد کامیون های حمل بار بین المللی دیده می شد که در پارکینگ منتظر طی تشریفات گمرکی جهت ورود به کشور ترکمنستان و یا ورود به ایران بودند و گاها ۷ تا ۱۰ شب این پروسه به طول می انجامد !
پس از این بازدید به سمت درگز حرکت کردیم و در مسیر سری هم به مجتمع زیبای خدماتی رفاهی امیران که خودمان موافقت اصولی و مجوزهای بخش های اقامتی و پذیرایی آن را صادر کرده بودیم زدیم. خانم فتحی و همسرشان جناب آقای کدخدایی هر دو حضور داشتند و بازدیدی کوتاه از بخش های مختلف پروژه انجام و پای صحبتهای آنها نشستیم .
مسیر و یا به عبارتی بهتر مقصد نهایی ما بومگردی باغ صفا در روستای محمد تقی بیگ بخش نوخندان بود . بومگردی به مالکیت مردی پر انرژی، مثبت، موفق و آفریده شده برای این نوع کسب و کار به نام مجید صفاییان. او عالی بود و سرشار از شور، هیجان و عشق به این کار و مشتریانش. بسیاری از اصول بازاریابی را به خوبی می داند و به خوبی اجرا می کند و حتی به رقبای خود در شهرستان که قصد راه اندازی اقامتگاه بومگردی نیز دارند صمیمانه و با روی خوش کمک می کند! او می گوید نگران رقبا نیستم چون سبک و استراتژی های مخصوص خودم را دارم و حتم دارم روز به روز قوی تر و موفق تر خواهم شد.

مهارت های اجتماعی و ارتباطی ویژگی ممتاز و برجسته اوست و وقتی پای صحبتهایش نشستم یاد این جمله معروف از لوتر کینک افتادم که می گوید: ” شما برای ارائه خدمات نیازی نیست که حتما تحصیلات دانشگاهی داشته باشید، ارسطو، افلاطون یا انیشتین باشید. شما تنها باید قلبی آکنده از فیض الهی و روحی سرشار از عشق داشته باشید” .

به همراه وی به روستای همجوار که رحمانقلی نام داشت رفتیم و یکی از سرمایه گذاران را که قصد ایجاد اقامتگاه در این روستا را داشت راهنمایی کردیم.
حدود ساعت ۱۶ روستای محمد تقی بیگ را به مقصد قوچان و سپس مشهد ترک کردیم و ساعت ۱۹ به مبداء ماموریت دو روزه مان رسیدیم.
شهرستان کوهستانی و سرسبز درگز یکی از ۳۴ شهرستان استان خراسان رضوی است و در شمال شرقی آن قرار گرفته و قریب به اتفاق جمعیت آن را کردهای کرمانج و ترک ها تشکیل می دهند.

نویسنده: احمد دیناری؛ معاون سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی

​اردیبهشت 1402

به این مطلب امتیاز دهید.

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد آرا : 9

امتیازی ثبت نشده است.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.