تحلیل نقش و جایگاه سرمایه گذاری در صنعت گردشگری به منظور افزایش رقابت پذیری منطقه ای؛ نمونه مطالعاتی: استان یزد
شهرها معمولاً جاذبههای متنوع و بزرگی شامل موزهها، بناهای یادبود، سالنهای تئاتر، استادیومهای ورزشی، مانَکها، شهربازی، مراکز خرید، مناطقی با معماری تاریخی و مکانهایی مربوط به حوادث مهم یا افراد مشهور را دارا هستند که خود گردشگران بسیاری را جذب میکند. ازآنجاکه استان یزد، یکی از مقصدهای مهم گردشگران داخلی و خارجی کشور بوده و ظرفیتهای فراوانی را درزمینه توسعه انواع گردشگری (بهویژه بر مبنای توانمندیهای فرهنگی، میراثی و تاریخی شهری) دارد. علیرغم تلاشهای انجامشده، دورنمای توسعه گردشگری این استان، نامشخص و تعریفنشده است. به نظر می رسد مطالعات نظام مند و متناسبی درزمینه جذب سرمایه جهت توسعه گردشگری استان یزد که نقش اساسی در مدیریت اثربخش گردشگری این استان در چارچوبی کارا، مؤثر، پایدار و تابآور دارد، انجامنشده است. هدف از این پژوهش کشف رابطهی بین سرمایهگذاری و جذب سرمایه در صنعت گردشگری منطقهای و برنامهریزی جهت هماهنگی این روابط برای رقابتپذیر نمودن منطقه میباشد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی میباشد و با بررسی مبانی نظری و استخراج شاخصهای مشترک جذب سرمایه بهمنظور ارتقا گردشگری منطقهای و رقابتپذیری منطقهای برای استان یزد برنامهریزی میکند. بهطوریکه ابتدا شاخصهای جذب سرمایه بهمنظور ارتقا گردشگری منطقهای که دارای ارتباط با رقابتپذیری منطقهای میباشد شناسایی شد و بهمنظور بررسی این شاخصها در استان یزد شاخصهای هر مؤلفه درون طرحهای فرادست استان یزد از طریق نرمافزار MAXQDA بررسی شد و میزان توجه هر طرح به هر مؤلفه مشخص شد. درنهایت بهمنظور تحلیل روابط متقابل مؤلفههای رقابتپذیری منطقهای 5 مؤلفه بهعنوان دادهی ورودی به نرمافزار MicMAC مورداستفاده قرار گرفت.
این مطلب چکیده ای از مقاله پژوهشی تهیه شده توسط حمیرا بیگی تفتی و سمانه جلیلی صدرآباد – گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران است که در وب سایت مجله اقتصاد و توسعه منطقه ای در سال 1401 منتشر شده است.