کتاب گردشگری شهری در ایران و جهان تألیف احمد دیناری؛ مشاور و سخنران حرفه ای سرمایه گذاری گردشگری است. او در مورد چرایی، ضرورت و داستان تألیف این کتاب تخصصی در زمینه ی گردشگری شهری می گوید:
جرقه ی تألیف این کتاب زمانی در ذهنم خطور کرد که به تازگی در سازمان اسبق ایرانگردی و جهانگردی – استان خراسان استخدام شده بودم ( اواخر سال 1381) و در همان ابتدای فعالیتم کتابی با عنوان « دایره المعارف گردشگری »، تألیف پروفسور جعفر جعفری که در سال 2000 میلادی منتشر شده بود به دستم رسید. زبان کتاب، انگلیسی بود و یک منبع و مرجع کامل از واژگان و اصطلاحات تخصصی گردشگری به شمار می رفت و البته هنوز هم کتابی معتبر در حوزه ی واژگان تخصصی گردشگری جهان به شمار می رود.
وقتی واژگان و اصطلاحات مربوط به انواع گردشگری را در کتاب مطالعه می کردم، اصطلاحی تحت عنوان «گردشگری شهری» یا Urban Tourism و تعریف و مفهوم آن، توجهم را به خود جلب کرد و چون رشته ی تحصیلی که در مقطع کارشناسی ارشد از آن فارغ التحصیل شده بودم؛ برنامه ریزی شهری بود و علاقه ی زیادی هم به مباحث و موضوعات شهری داشتم، باعث ایجاد جرقه ای در ذهنم شد و با خود گفتم؛ چقدر خوب می شود اگر با تلفیق یا ترکیب رشته تحصیلی ام و صنعت گردشگری که جدیداً فعالیتم را در آن آغاز کرده بودم، کتابی تحت همین عنوان یعنی؛ گردشگری شهری بنویسم. در آن سالها منبع خاصی در زمینه گردشگری شهری در ایران وجود نداشت و با کمبود منابع تخصصی مواجه بودم، به جز کتابی کوچک و ترجمه شده توسط جناب آقای دکتر صلاح الدین محلاتی با عنوان جهانگردی شهری که عملاً مطالعه ای میدانی و مصداقی در زمینه جهانگردی شهری در کشور فرانسه بود و ناچار بودم که کتب و منابع مختلفی را به زبانهای فارسی و انگلیسی مورد بررسی و مطالعه قرار دهم و نهایتاً با احصای مطالب مناسب و جمع بندی آنها، کتاب را تألیف و منتشر کنم و البته در طول دو سال تألیف کتاب از اندک تجربه و دسترسی به منابع میدانی وتجربی حوزه ی گردشگری نیز بهره لازم را بردم.
بالاخره بعد از حدود دو سال تمام و کسب مجوزهای لازم، کتاب گردشگری شهری در ایران و جهان در ابتدای سال 1384 از طریق انتشارات واژگان خرد در مشهد چاپ و منتشر شد. کتابی در قطع وزیری و 312 صفحه . تمام تلاشم در این کتاب این بود که به جامعه، علاقه مندان و دست اندرکاران عرصه ی گردشگری و مدیریت شهری در ایران این تلنگر مهم را وارد کنم که توجه و اهتمام ویژه و بیشتری نسبت به این شاخه ی مهم از گردشگری یعنی؛ گردشگری شهری که مهمترین، پردرآمدزاترین و جذاب ترین نوع گردشگری به شمار می رود، داشته باشند و برای معرفی ظرفیت شهرهای گردشگری و کسب درآمدهای اقتصادی پایدار، دست به تهیه برنامه های راهبردی و عملیاتی و سپس برنامه ریزی و اقدام بزنند.
در کتاب گردشگری شهری به نکات مهمی همچون برنامه ریزی، مدیریت و بازاریابی جریانهای گردشگری در شهرها با تأکید بر نقش سازمان های گردشگری و شهرداری ها پرداختم و به برخی از تجارب شهرهای موفق توریستی دنیا نیز برای مخاطبان اشاره کردم.
این کتاب؛ اولین کتاب تخصصی است که در زمینه ی گردشگری شهری در ایران تألیف و در سال 1384منتشر شد و مورد توجه و استقبال سازمان های گردشگری، شهرداری ها، شوراهای شهر و دانشگاهها قرار گرفت. چاپ دوم کتاب نیز در سال 1389 منتشر گردید و تا کنون در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد برخی از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ایران مورد استفاده استادان و دانشجویان قرار گرفته است.
برخی از سرفصل های مهمی که در کتاب گردشگری شهری آمده است عبارتند از :
- گردشگری شهری؛ مفاهیم، قلمرو، تحول و تنگناهها
- شهر، گردشگری و توسعه شهری
- جاذبه ها و تأسیسات گردشگری شهرها
- شهرهای توریستی، انواع و روش تحقیق
- بازاریابی و تبلیغات گردشگری شهری
- مدیریت شهری و نقش آن در توسعه گردشگری شهری
- گردشگری شهری در مشهد ( مطالعه موردی)
این کتاب؛ یادگاری است ماندگار از تجربه ی سالهای ابتدایی شروع فعالیتم در سازمان اسبق ایرانگردی و جهانگردی و امیدوارم بتوانم به زودی با کمی اصلاحات و اضافات ( به روز رسانی) چاپ سوم آن را به بازار گردشگری ایران عرضه کنم.
احمد دیناری؛ مشاور و سخنران حرفه ای سرمایه گذاری گردشگری و مؤلف کتاب گردشگری شهری در ایران و جهان