جاذبه‌های گردشگری، فرصت‌های بزرگ سرمایه گذاری

محبوب‌ترین یادداشت ها

تعداد بازدید: 277
تعداد بازدید: 277

جاذبه‌های گردشگری، فرصت‌های بزرگ سرمایه گذاری

5
(8)

گردشگری، فرصتی طلایی برای کشورمان است که بتواند با بهره گیری از فرصت‌های اقتصادی این صنعت بزرگ، بر تحریم‌های خودساخته غرب فایق آمده و بر معرفی هرچه بیشتر فرصت‌ها و جاذبه‌های گردشگری کشورمان به جهانیان برای خنثی سازی این تبلیغات متمرکز شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، روز جهانی و هفته گردشگری (5 تا 11مهر) فرصت مناسبی برای بررسی ظرفیت‌های گردشگری ایران است. ظرفیت‌هایی که هرکدام می‌تواند علاوه بر ارز آوری، فرصتی برای اشتغالزایی نیز به حساب آید.
این گزارش مجالی برای بررسی این ظرفیت‌ها است.
بنابراین گزارش، بر اساس آمار‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سال گذشته ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار گردشگر خارجی وارد کشور شده است.
آخرین گزارش سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) از آمار گردشگری ایران در سال ۲۰۲۲ نیز نشان می‌دهد، تعداد گردشگران ورودی به ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی (دی ۱۴۰۰ تا دی ۱۴۰۱)، ۴ میلیون و یکصد هزار نفر بوده که نسبت به مدت مشابه دو سال پیش (در وضعیت شیوع بیماری کرونا)، ۳۱۵ درصد رشد کرده است.
حالا با معرفی جاذبه‌های بی شمار گردشگری در ایران که رتبه کشور را بین ده کشور اول جهان در این زمینه قرار داده است، ارتقای این رتبه دور از انتظار نیست.
علاوه بر جاذبه‌های تفریحی در شهر‌های مختلف مثل تبریز و اصفهان و شیراز و کیش و قشم و بندر عباس، شهر‌های شمالی کشور، جاذبه‌هایی مثل آثار باستانی تخت جمشید، تخت سلیمان و پاسارگاد، هر کدام به تنهایی یک فرصت بزرگ برای جذب گردشگران از سراسر دنیاست.
طبق گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC)، صنعت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی نسبت به سال گذشته میلادی، ۳۹/۲ درصد رشد کرده و ارزش این صنعت به ۴۵۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.
همچنین از کل سفر‌های گردشگری در ایران، در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۹۷/۹ درصد با هدف تفریح یا زیارت انجام شده و ۲/۱ درصد سفر‌ها نیز تجاری بوده است.
بر اساس این گزارش، با رونق گردشگری، میزان اشتغالزایی این صنعت در ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی با رشد ۱۱/۲ درصدی مواجه شده و جمعیت شاغلان در این صنعت به یک میلیون و ۴۴۰ هزار نفر افزایش یافته است.
جذب ۲۰ میلیون گردشگر خارجی تا پایان سال ۱۴۰۴ در سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور در دستور کار دولت‌های چند دهه اخیر ایران قرار گرفته است. رقمی که برای کشوری مثل ایران که جزو ده کشور اول جهان از نظر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است، دور از ذهن نیست.

کاروانسرای رباط شرف - خراسان رضوی
                                               کاروانسرای رباط شرف – خراسان رضوی

البته وقفه‌ای تقریبا سه ساله که کرونا به صنعت گردشگری جهان زد را نیز باید در محاسبات اقتصادی این صنعت در نظر گرفت. به کارگیری و ورود بخش خصوصی به صنعت گردشگری در سال‌های اخیر توانسته کمک زیادی به ساخت هتل‌ها و رونق و توسعه مراکز گردشگری کند که نتیجه آن را می‌توان در جذب گردشگر خارجی بیشتر دید، قطار‌های گردشگری که در چند سال اخیر به مقصد شهر‌های مختلف ایران روی ریل قرار گرفته نیز فرصتی برای معرفی جاذبه‌های ایران است.
به نظر می‌رسد لازم است مسئولان گردشگری باید تلاش بیشتری برای کاهش جو سازی‌های رسانه‌ای که در سال‌های گذشته و بخصوص سال گذشته علیه ایران و وضعیت امنیت کشورمان شده داشته باشند و فرصت‌ها و جاذبه‌های گردشگری ایران را برای گردشگران دیگر کشور‌ها و بخصوص کشور‌های منطقه که از قرابت فرهنگی بیشتری با کشورمان برخوردارند، معرفی کنند.
علاوه بر تبلیغات برای معرفی جاذبه‌های گردشگری، آموزش مهارت به نیروی کار فعال در این صنعت نیز از دیگر مسائل پیش پای صنعت گردشگری ایران است.
بر اساس سند راهبردی توسعه گردشگری کشور، ایجاد امکان دسترسی همگانی به منابع و امکانات گردشگری، تسهیل دسترسی به خدمات حمل و نقل هوایی، ریلی، جاده‌ای و دریایی در مقصد‌های گردشگری داخلی و بازار‌های هدف گردشگری، توسعه زیرساخت‌های فناوری نوین و اطلاعاتی در مقصد‌های گردشگری، اعمال ملاحظات زیست محیطی در توسعه زیرساخت‌ها و امکانات گردشگری، ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز مناطق گردشگری از قبیل راه، فرودگاه، بندر، خدمات رفاهی و اقامتی با استفاده از سرمایه گذری بخش خصوصی، مهمترین عوامل تاثیر گذار در توسعه صنعت گردشگری ایران است.
بهبود و ایجاد هرکدام از این عوامل نیازمند همکاری مسئولان دولتی با بخش خصوصی و تسهیل صدور مجوز‌ها و البته پای کار آمدن دانش بنیان‌ها و محافل دانشگاهی است و قطعا، همکاری بین آن‌ها توسعه این صنعت بزرگ و ارز آور را در پی دارد.
گزارش: سمانه طهماسبی

به این مطلب امتیاز دهید.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا : 8

امتیازی ثبت نشده است.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.