گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز

محبوب‌ترین یادداشت ها

تعداد بازدید: 103
تعداد بازدید: 103

گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز

5
(8)

دکتر منوچهر جهانیان؛ رئیس کانون هماهنگی دانش،صنعت و بازار گردشگری  و معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علم و فرهنگ تهران

گردشگری در عرصه‌های ملی و بین‌المللی اثرگذار بوده و تأثیر آن بر فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی در کشور‌های مختلف جهان، جامعه محور بودن و تأثیر آن بر ایجاد اشتغال، کارآفرینی و توانمندسازی جوامع میزبان و محلی به‌واسطه بهره‌مندی از توسعه فعالیت‌های گردشگری به‌ویژه توسعه فعالیت‌های اقتصادی در مقاصد برای جوامع میزبان و محلی اشاره کرد. همچنین می‌توان از عوامل مؤثر بر سرمایه‌گذاری  با نگاه حفاظت و صیانت از خرده فرهنگ‌ها، محیط فرهنگی و محیط‌زیست و همچنین محیط انسانی با نگاه اجتماع محور بودن آن حکایت کرد.

با نگاهی به کسب و کار‌های گردشگری، ایجاد مشاغل در حوزه گردشگری در مناطق مختلف جهان و مقایسه آن با سایر مشاغل، تأثیر گردشگری بر تحول و پیشرفت جوامع میزبان و محلی را نسبت به سایر مشاغل به‌ویژه در مناطق طبیعی و روستایی در جهت رفاه اجتماعی و توانمندسازی ساکنین بومی و محلی و فراهم آوردن زمینه‌‌های اشتغال فصلی به‌واسطه ورود گردشگران در مسیر اشتغال مولد و پایدار برای کاهش بیکاری و عدم مهاجرت ساکنین محلی که حافظان فرهنگ عامه و تاریخ شفاهی مناطق روستایی و نگهبان محیط طبیعی و مناظر دیدنی و زیبا هستند را به دنبال خواهد داشت.

 امروزه گردشگری یکی از محور‌های مهم و تأثیرگذار توسعه در مناطق مختلف جهان محسوب می‌شود و از اولویت‌ دولت‌ها برای رونق کسب و کار‌های پایدار و محور کلیدی اشتغال و کارآفرینی در جهت درآمد ارزی و رونق اقتصادی در مناطق مختلف از جمله در مقاصد جدید و نوظهور است. با تشکیل «وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی» در مرداد ۱۳۹۸ به عنوان متولی امر توسعه گردشگری، انتظار این بود که دولت توجه خاصی را به توسعه فعالیت‌های گردشگری به‌ویژه در مناطق محروم و کمتر شناخته شده داشته باشد و توجه خود را به ایجاد زیرساخت‌ها و تعیین اهداف و استراتژی‌های مشخص معطوف کند.

لازمه موفقیت در اهداف و چشم‌انداز مورد نظر، تبدیل منابع گردشگری به محصول و در کنار آن برنامه‌ریزی و توسعه زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری سبز با نگاه جامع و هدفمند برای جذب گردشگران و تسهیلات مورد نیاز آنان است و در کنار آن معرفی توانمندی‌های گردشگری، بازاریابی نوین و تعامل با بازارهای جدید و نوظهور در حوزه گردشگری به‌ویژه کشور‌های بازار هدف با اتکاء به منابع درونی و به‌کارگیری منابع انسانی متعهد، متخصص و مسئولیت‌پذیر و نیز همراهی و مسئولیت‌پذیری بخش خصوصی و نقش‌پذیری آنان در حوزه‌های متنوع گردشگری است که باید از سوی دولت و وزارتخانه متبوع مورد توجه جدی قرار گیرد.

گردشگری ایران با این همه ظرفیت‌ها، جاذبه‌ها و منابع انسانی مجرب در بخش گردشگری با استراتژی مشخص و برنامه‌ریزی مدون، جامع و هدفمند می‌تواند به جایگاه شایسته دست یابد. این امر مستلزم عزم ملی و جدی و به کارگیری منابع انسانی آموزش دیده، مجرب و داشتن برنامه‌ریزی مطلوب و مناسب است.

گردشگری می‌تواند یکی از اولویت‌های توسعه متوازن و پایدار در مسیر ایجاد اشتغال و کارآفرینی و درآمد ارزی و رفع محرومیت در مناطق مختلف و به‌ویژه مناطق کمتر شناخته شده و کمتر توسعه یافته در کشور باشد. با سرمایه‌گذاری در بخش‌های متنوع گردشگری و اهتمام جدی در این حوزه به تحقق شعار سال سازمان جهانی گردشگری یعنی گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز عمل کرد.»

منبع : ایکنا

به این مطلب امتیاز دهید.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا : 8

امتیازی ثبت نشده است.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.