اصول موفقیت در کسب و کار خدمات مسافرتی و گردشگری – اصل دوم : تخصص و تجربه کافی و مفید

محبوب‌ترین یادداشت ها

تعداد بازدید: 220
تعداد بازدید: 220

اصول موفقیت در کسب و کار خدمات مسافرتی و گردشگری – اصل دوم : تخصص و تجربه کافی و مفید

4.7
(18)

تخصص و تجربه مکمل یکدیگرند و شما  همچون پرنده برای پرواز در مسیر موفقیت در کسب و کارتان به هردوی این بالها نیازمندید و مسلماً پرواز با یک بال  برای موفقیت کافی و حتی امکان پذیر نیست.

شما باید در زمینه کسب و کار خدمات مسافرتی و گردشگری بیاموزید تا خود را بهتر باور کنید و تجربه بیندوزید تا خود را توانمند ببینید و به یاد داشته باشید که این دو چنانچه اشاره شد، به تنهایی راه گشای شما در کسب و کارتان نیستند؛ درست مثل اکسیژن و نیتروژن که از ترکیب معینی از آنها، هوای تنفسی ما تأمین می شود و باید با ترکیب آنها راهکارهای حیاتی و استثنایی برای موفقیت خود در زمینه کسب و کار خدمات مسافرتی و گردشگری خلق کنید.

دانش تخصصی و تجربه اصولاً رابطه ای مستقیم با اعتماد به نفس، جسارت و عمل گرایی دارند و کسانی که بیشتر می دانند، بهتر خود را باور دارند و کسانی که در خصوص موضوعی جاهل هستند و نمی دانند، نمی توانند اعتماد به نفس بالایی برای ورود موفق به عرصه ی کارآفرینی گردشگری و ماندن در آن داشته باشند.

البته منظور من از تخصص چیزی فراتر از تحصیلات و مدارج دانشگاهی و داده ها و اطلاعاتی است که در این قبیل مراکز علمی و آموزشی کسب نموده اید. دانش و تخصصی که به واسطه ی سالها کار عمیق، مطالعه، بررسی، شنیدن، نوشتن، مشاهده، تکرار، تمرین و امتحان کردن به دست آورده اید. تجربه نیز باید مفید، مؤثر و همراه با دانش در زمینه  ی تخصصی تان باشد وگرنه دنیا پراست از افراد تحصیلکرده و باتجربه ی ناکاربلد و به راحتی قابل جایگزین . موی سفید الزاماً نشانه ی کاربلدی و تجربه ی مفید نیست، چراکه بسیارند کسانی که در زمینه ی شغلی شان سالهاست که در حال فعالیت هستند لکن فقط سال اول فعالیت خود را سالها تجربه و تکرار کرده اند و به هیچ وجه خود را در معرض دانش تخصصی، تجربه عمیق، رشد و ارتقاء شخصی و درس گرفتن از تجربه هایشان قرار نداده اند لذا همواره کم فروغ، کم اثر و ناتوان ظاهر می شوند.

کسانی که صرفاً به دانش خود تکیه می کنند و کمتر به تجربه می اندیشند، دچار نوعی آشفتگی ذهنی می شوند و کسانی که متخصصان و یافته هایشان در کسب و کار را نمی پذیرند و تنها به تجربه خود تکیه می کنند، گرفتار آفت خودشیفتگی می شوند و در حقیقت هردوی این گروهها نگرش و رفتارهایی تک بعدی درجامعه و زمینه شغلی شان دارند.

حال آنکه دانایی؛ توانایی است و تجربه نیز در تجارت و کسب و کار باعث تمایز و یگانگی شما می شود. کسانی که چند پیراهن بیشتر از شما در زمینه شغلی تان پاره یا کهنه کرده اند، یعنی سرد و گرم و بالا و پایین این نوع کسب و کار را بارها و بارها تجربه کرده و آزمون و خطاها داشته اند، لذا با جزئیات و خصلت های آن کار آشنایی بیشتری دارند و این ویژگی فاکتوری مهم برای موفقیت شان در مسیر شغلی است و شما نمی توانید دنبال میانبری برای کسب تجربه و دانش عمیق در زمینه شغلی خدمات مسافرتی و گردشگری باشید چراکه راه میانبری وجود ندارد!

بنابراین چنانچه به دنبال موفقیت  و پیشرفت بنیادین در این نوع کسب و کار هستید، حتماً قبل از ورود به این عرصه، میزان تخصص و تجربه مفید و مرتبط خود را مورد ارزیابی دقیق   قرار دهید.

نویسنده: احمد دیناری؛ مشاور و سخنران حرفه ای سرمایه گذاری گردشگری

به این مطلب امتیاز دهید.

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد آرا : 18

امتیازی ثبت نشده است.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.