نویسنده : ساره اکبری؛ مدرس گردشگری و رئیس هیأت مدیره هلدینگ گردشگری و هتلداری آبادگران آذین
هدف نهایی در کسب و کارهای گردشگری همچون هتل ها؛ افزایش درصد اشغال اتاق، سایر فضاهای خدماتی و رضایتمندی میهمانانی است که آنها را انتخاب کرده اند و مسلماً استمرار این جریان نیز باعث افزایش میزان درآمد و سود خالص و همچنین ایجاد و حفظ اشتغال پایدار در اینگونه تأسیسات گردشگری خواهد شد. در این خصوص ده راهکار مهم برای بهره برداران و مدیران واحدهای اقامتی ایران پیشنهاد می کنم که استفاده از ترکیبی از این پیشنهادها و راهکارها به تحقق این هدف مهم کمک شایانی خواهد نمود:
-
تحلیل صحیح و دقیق بازار:
تحلیل بازار هدف، باعث می شود تا نیازها و اولویت های مشتریان هدف خود را در هر منطقه از کشور که باشند به خوبی شناسایی کنید. البته این تحلیل می تواند شامل تحلیل رقبا، تحلیل مشتریان و تحلیل فرصتها و تهدیدهای بازار گردشگری باشد .
-
به کارگیری استراتژی های مناسب بازاریابی:
استراتژیهای بازاریابی خود را برای جذب مشتریان و افزایش فروش با دقت، تعریف و تعیین کنید. میتوانید با توجه به ویژگی های بازار هدف خود از تبلیغات، تخفیفات و پیشنهادهای ویژه برای جذب آنها استفاده کنید. مثلاً استراتژی تبلیغاتی شما برای جذب شهروندان اصفهانی، تهرانی و یا شیرازی می تواند استفاده از شبکه های اجتماعی الکترونیکی همچون اینستاگرام و یا گروههای تلگرامی و واتساپی این شهرها باشد و یا یک شب اقامت رایگان و فول برد به ازای چهار شب اقامت در ایام غیرپیک.
-
بهبود و ارتقاء خدمات:
که می تواند از طریق توانمندسازی پرسنل هتل و آموزش های مهارتی آنها، توجه به نظافت و پاکیزگی هتل، صبحانه مفصل، ارائه سرویس های مختلف همچون فول برد، استانداردسازی، توجه ویژه به میهمانان و مدیریت تجربه آنها در هتل، بهسازی واصلاحات معماری و تجهیزاتی و … باشد.
-
بهره گیری مؤثر از تکنولوژی:
استفاده از فناوریهای نوین میتواند در بهبود تجربه مشتری کمک کند. میتوانید از سامانههای رزرو آنلاین و فعال و معتبر موجود در بازار، اپلیکیشن هتل، وب سایت به روز شده و با امکان رزرو آنلاین هتل و سیستمهای هوشمند ورود و خروج به اتاق هتل، سامانه های مدیریت تجربه و خرید میهمانان در هتل و مقصد گردشگری، سیستم های سرمایشی و گرمایشی و … استفاده کنید.
-
همکاری با سایر کسب و کارها:
به طور مثال میتوانید با شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری ارتباط مؤثری برقرار کنید تا به عنوان کانال بازاریابی یا توزیع اتاق های هتل تان عمل کنند و آنها را در استانها و شهرهای مختلف ایران و خارج از ایران فراخوان کرده و وارد همکاری متقابل شوید . همچنین می توانید پکیجهای تخفیف دار برای مشتریان آنها ارائه دهید.
-
استفاده از رسانههای اجتماعی:
امروزه دیجیتال مارکتینگ یک ضرورت و الزام است نه انتخاب و برای ماندن در بازار گردشگری باید همراه با موج تحول تکنولوژیکی حرکت کنید و از ظرفیت های رسانه های اجتماعی نهایت بهره را برای بازاریابی و فروش خدمات هتل خود ببرید. میتوانید محتواهای جذاب و تخفیفهای ویژه را در این رسانهها منتشر کنید و آنها را برای خرید ترغیب و تشویق نمایید.
-
برگزاری رویداد :
مدیران واحدهای اقامتی باید رویدادمحور باشند و نقش بازاریابی رویدادی را در معرفی خدمات خود و جذب مشتریان جدی بگیرند. در این ارتباط میتوانید جشنوارههای تخفیف دار در زمان های خاصی از سال همچون هفته بزرگداشت گردشگری یا تعطیلات رسمی و ایام و اعیاد مذهبی برگزار کنید و در قالب یک کمپین تبلیغاتی حرفه ای آن را به مشتریان بالقوه و بالفعل خود در هر جای ایران که باشند معرفی کنید و یا رویدادی خاص در هتل خود برای شرکتهای خدمات مسافرتی طرف قرارداد و همکار در استانهای مختلف برگزار و آنها را تشویق کنید تا اتاق های هتل شما را پر کنند. ارائه مشوق های مناسب در این خصوص نقش مؤثری در افزایش انگیزه مدیران آژانس ها برای بازاریابی و فروش خدمات هتل تان خواهد داشت.
-
ارائه ارزش اضافه:
که می تواند از طریق ارائه خدمات اضافی بدون دریافت مبلغ به ازای آن و یا خلق ارزش و شگفتی از طریق توجه به علایق میهمان صورت پذیرد. اینترنت رایگان، پارکینگ رایگان، شستشوی رایگان ماشین ، صبحانه رایگان، نصب تصویر علاقه مندی های میهمانان در اتاق رزرو شده آنها قبل از ورود به هتل و یا تهیه عکس های یادگاری رایگان در لابی هتل از مشتریان و ارسال رایگان برای آنها، نمونه هایی از ارزش های اضافه یا فراتر هستند که می توانید به مشتریان خود ارائه کنید و ضمن افزایش رضایتمندی و خوشنودی شان به وفادارسازی و تکرار خرید بیشتر تشویق شان نمایید.
-
بهره گیری از ظرفیت راهنمایان گردشگری :
راهنمایان گردشگری یکی از کانال های مهم بازاریابی برای هتل ها به شمار می روند و کمک شایانی به افزایش رزروهای گروهی و بالا بردن درصد اشغال اتاق هتل ها می نمایند. لذا نباید از اهمیت و جایگاه ویژه ی این فعالان گردشگری غافل شد و با تهیه بانک اطلاعاتی شان و ارتباط مؤثر و مستمر با آنها و تشکل حرفه ای شان، می توانید هتلی پر از گردشگر داشته باشید.
-
اجرای برنامههای وفادارسازی:
ایجاد و مدیریت باشگاه مشتریان و تقسیم مشتریان به گروههای مختلف و اختصاص امتیازها و تخفیف های ویژه به آنها تأثیر بسزایی در افزایش وفاداری مشتریان و حتی تشویق دیگران برای اقامت در هتل تان خواهد داشت . باید برای شما مشتریانی که حجم خرید بالایی دارند و یا مشتریانی که دائمی هستند و تکرار خرید بیشتری نیز داشته اند در اولویت باشند و خدمات و امتیازات ویژه ای نیز به آنها ارائه کنید، ضمن آنکه از سایر مشتریان خود نیز نباید غافل شوید. به طور مثال ارائه دو شب اقامت رایگان به همراه صبحانه و شام به ازای 5 شب اقامت به مشتری که عضو الماسی باشگاه مشتریان شماست، محرک و مشوقی عالی برای وفادارسازی وی خواهد بود.
اردیبهشت 1403