برنامه ریزی و تلاش برای تکرار خرید مشتریان، یکی از استراتژی های عملی و مهم افزایش فروش در کسب و کارهای گردشگری است و تداوم آن باعث بقاء و موفقیت می شود و این موضوع رسالت و وظیفه ی بخش بازاریابی در هر کسب و کار محسوب می شود و در فضای پر رقابت بازار، این بخش تلاش می کند با ترغیب و برقراری ارتباط مؤثر با مشتریان، آن ها را به خرید مجدد محصولات و خدمات تشویق کند. لذا در ادامه این یادداشت کوتاه به 3 راهکار عملی برای تکرار خرید مشتریان در کسب و کارهای گردشگری اشاره می کنم:
- اطلاع رسانی و تبلیغات درست و صادقانه:
وقتی در اطلاع رسانی ها و وعده هایی که در قالب تبلیغات و مذاکرات تجاری به بازارهای هدف ارائه می کنید، صادق باشید، غلو و بزرگ نمایی نکنید، حرف و عملتان یکی باشد و پای تعهدادتان باشید، مسلماً مردم شما را دوست خواهند داشت، به حرف هایتان گوش می دهند، به شما اعتماد می کنند و به سراغتان می آیند تا از شما خرید کنند و چنانچه تجربه این مشتریان در قبل، حین و بعد از خرید به خوبی مدیریت شود، ترجیح می دهند تجربه خریدهای بعدی شان را نیز با شما تکرار کنند.
- توجه و احترام کافی:
ناتوانی مدیران و کارکنان در برقراری ارتباط مؤثر با مشتریان نوعی مصداق بی توجهی است و یکی از مهمترین دلایل ریزش آنها در کسب و کار و در نتیجه عدم تکرار خریدشان به شمار می رود و بی توجهی نیز نوعی بی احترامی و شکاف رفتاری در ارائه محصولات و خدمات بوده و نتیجه ی آن بی اعتمادی است . لذا باید همواره به مشتریان کسب و کارتان توجه کافی داشته باشید و به آنها احترام بگذارید تا در جهت منافع شما حرکت کنند. به طور قطع چنانچه مشتری توجه و احترام ببیند؛ سراغتان می آید و خریدش را با شما تکرار می کند و در غیر اینصورت مثل آب خوردن رهایتان می کند، چون تعهد و دلبستگی نسبت به کسب و کارتان ندارد. باید تلاش کنید مشتری را دلبسته، وابسته و وفادار کنید تا به راحتی قید شما را نزند!
- مراقبت از مشتریان:
در بازار پر رقابت این روزهای گردشگری باید همیشه و در همه حال نگران ریزش مشتریان خود باشید و با چنگ و دندان حفظشان کنید و در این خصوص رفتار صادقانه، توجه و احترام، بهبود تجربه مشتریان در زمان خرید و استفاده از خدمات گردشگری، ارتباط مؤثر و مستمر در فرایند خرید، حفظ و ارتقاء کیفیت خدمات و نحوه ارائه آن ، آموزش های مداوم ضمن خدمت مدیران و کارکنان بخش فروش و همچنین ارائه یکسری مشوق های انگیزاننده همچون تخفیف های ویژه و شرایط پرداخت متفاوت و … راهکارهایی عملی برای مراقبت از مشتریان هستند که باید به کار بگیرید.
من معتقدم مخلص تمام راهکارهای ذکر شده، مدیریت روابط سودآور در کسب و کار نامیده می شود که همان رسالت و مأموریت اصلی و واقعی بازاریابی نوین است و متأسفانه بسیاری از صاحبان، مدیران و کارکنان کسب و کارها از آن غافل اند و اتفاقاً رمز بقاء، ماندگاری و پایداری کسب و کارشان به شدت وابسته به آن است.
نویسنده: احمد دیناری؛ مشاور، سخنران و نویسنده ی حرفه ای سرمایه گذاری گردشگری
18 آذر 1403
« استفاده از این مطلب در صورت ذکر منبع، بلامانع است»