هر فروشنده ی خدمات گردشگری باید ترکیبی از این چهار ویژگی را که در ادامه این یادداشت آورده شده است را داشته باشد تا بتواند در این بازار رقابتی، بهتر و بیشتر بفروشد:
- آراستگی : مشتریان دوست ندارند از فروشنده ای خرید کنند که ژولیده و نامرتب است و پروتکل های تشریفاتی، آداب معاشرت و اخلاق حرفه ای در محیط کار را رعایت نمی کند. به طور قطع آراستگی، نظم، انظباط و دیسیپلین باعث جذابیت و فروش بیشتر یک فروشنده ی خدمات گردشگری می شود.
- اشراف اطلاعاتی و تجربه مفید : شناخت خدمات و کسب و کاری که در آن هستید و تمرکز، تخصص و تجربه ی عمیق شما در آن حوزه باعث می شود مشتریان به شما اعتماد کنند، به حرف های شما گوش بدهند و با اطمینان بیشتری از شما خرید کنند. یک فروشنده ی معمولی، فاقد تمرکز، تخصص و تجربه ی کافی و مفید در زمینه ی شغلی اش است.
- شور، شوق، هیجان و انرژی : وقتی فروشندگی در حوزه ی خدمات سفر و گردشگری را بر اساس توانایی های ذاتی و ندای درونی تان انتخاب و به آن می پردازید؛ شور و شوق، هیجان و انرژی لازم را نیز برای فروش و مواجهه با مردم یا مشتریانتان خواهید داشت و با عشق می فروشید و این همان زبان بدن مؤثر شماست که در فروش معجزه خواهد کرد. قطعاً مشتری دوست ندارد از یک فروشنده ی کم حال، کم انرژی و همچون ربات سخنگو خرید کند!
4. مخاطب شناس : یک فروشنده ی حرفه ای گردشگری خود را همه فن حریف و متخصص فروش به همه مردم با علایق، سلایق، ویژگی ها و دلایل خرید مختلف نمی داند و کسی که ادعا می کند همه چیز را به همگان می فروشد؛ توهم دانایی و توانایی در زمینه ی فروش دارد. او باید با توجه به نوع محصول یا خدمتی که می فروشد، مخاطبان هدف خود را شناسایی و پس ازبررسی، تحقیق و کسب اطلاعات لازم از آنها، بفروشد. به طور حتم با این نگرش صحیح، احتمال تأثیرگذاری و فروش مؤفق و بیشتر او میسر خواهد شد.
کما اینکه یک سخنران حرفه ای نیز قبل از اینکه در یک سالن همایش بر روی سن قرار گیرد، باید قبلاً مخاطبان خود را به خوبی بشناسد و درباره ی آنها و ویژگی هایشان دست به بررسی و تحقیق بزند تا سخنرانی مفید و تأثیرگذار داشته باشد و رضایت شان را جلب کند.
نویسنده: احمد دیناری؛ مشاور، سخنران و نویسنده ی حرفه ای سرمایه گذاری گردشگری
« استفاده از این مطلب در صورت ذکر منبع، بلامانع است»