چند راهکار کاربردی برای افزایش درصد اشغال هتل ها

محبوب‌ترین یادداشت ها

تعداد بازدید: 748
تعداد بازدید: 748
چند راهکار برای افزایش درصد اشغال هتل ها

 چند راهکار کاربردی برای افزایش درصد اشغال هتل ها

4.3
(29)

نویسنده : ساره اکبری؛ مدرس گردشگری و رئیس هیأت مدیره هلدینگ گردشگری و هتلداری آبادگران آذین

 هدف نهایی در کسب و کارهای گردشگری همچون هتل ها؛ افزایش درصد اشغال اتاق، سایر فضاهای خدماتی  و رضایتمندی میهمانانی است که آنها را انتخاب کرده اند و مسلماً استمرار این جریان نیز باعث افزایش میزان درآمد و سود خالص و همچنین ایجاد و حفظ اشتغال پایدار در اینگونه تأسیسات گردشگری خواهد شد. در این خصوص ده راهکار مهم برای بهره برداران و مدیران واحدهای اقامتی ایران پیشنهاد می کنم که استفاده از ترکیبی از این پیشنهادها و راهکارها به تحقق این هدف مهم کمک شایانی خواهد نمود:

  1. تحلیل صحیح و دقیق بازار:

 تحلیل بازار هدف، باعث می شود تا نیازها و اولویت های مشتریان هدف خود را در هر منطقه از کشور که باشند به خوبی شناسایی کنید. البته این تحلیل می تواند شامل تحلیل رقبا، تحلیل مشتریان و تحلیل فرصت‌ها و تهدیدهای بازار گردشگری باشد .

  1. به کارگیری استراتژی های مناسب بازاریابی:

استراتژی‌های بازاریابی خود را برای جذب مشتریان و افزایش فروش با دقت، تعریف و تعیین کنید. می‌توانید با توجه به ویژگی های بازار هدف خود از تبلیغات، تخفیفات و پیشنهادهای ویژه برای جذب آنها استفاده کنید. مثلاً استراتژی تبلیغاتی شما برای جذب شهروندان اصفهانی، تهرانی و یا شیرازی می تواند استفاده از شبکه های اجتماعی الکترونیکی همچون اینستاگرام و یا گروههای تلگرامی و واتساپی این شهرها باشد و یا یک شب اقامت رایگان و فول برد به ازای چهار شب اقامت در ایام غیرپیک.

  1. بهبود و ارتقاء خدمات:

  که می تواند از طریق توانمندسازی پرسنل هتل و آموزش های مهارتی آنها، توجه به نظافت و پاکیزگی هتل، صبحانه مفصل، ارائه سرویس های مختلف همچون فول برد، استانداردسازی، توجه ویژه به میهمانان و مدیریت تجربه آنها در هتل، بهسازی واصلاحات معماری و تجهیزاتی و … باشد.

  1. بهره گیری مؤثر از تکنولوژی:

 استفاده از فناوری‌های نوین می‌تواند در بهبود تجربه مشتری کمک کند. می‌توانید از سامانه‌های رزرو آنلاین و فعال و معتبر موجود در بازار، اپلیکیشن هتل، وب سایت به روز شده و با امکان رزرو آنلاین هتل و سیستم‌های هوشمند ورود و خروج به اتاق هتل، سامانه های مدیریت تجربه و خرید میهمانان در هتل و مقصد گردشگری، سیستم های سرمایشی و گرمایشی و … استفاده کنید.

  1. همکاری با سایر کسب و کارها:

 به طور مثال می‌توانید با شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری ارتباط مؤثری برقرار کنید تا به عنوان کانال بازاریابی یا توزیع اتاق های هتل تان عمل کنند و آنها را در استانها و شهرهای مختلف ایران و خارج از ایران فراخوان کرده و وارد همکاری متقابل شوید . همچنین می توانید پکیج‌های تخفیف دار برای مشتریان آنها ارائه دهید.

  1. استفاده از رسانه‌های اجتماعی:

 امروزه دیجیتال مارکتینگ یک ضرورت و الزام است نه انتخاب و برای ماندن در بازار گردشگری باید همراه با موج تحول تکنولوژیکی حرکت کنید و از ظرفیت های رسانه های اجتماعی نهایت بهره را برای بازاریابی و فروش خدمات هتل خود ببرید. می‌توانید محتواهای جذاب و تخفیف‌های ویژه را در این رسانه‌ها منتشر کنید و آنها را برای خرید ترغیب و تشویق نمایید.

  1. برگزاری رویداد :

مدیران واحدهای اقامتی باید رویدادمحور باشند و نقش بازاریابی رویدادی را در معرفی خدمات خود و جذب مشتریان جدی بگیرند. در این ارتباط می‌توانید جشنواره‌های تخفیف دار در زمان های خاصی از سال همچون هفته بزرگداشت گردشگری یا تعطیلات رسمی و ایام و اعیاد مذهبی برگزار کنید و در قالب یک کمپین تبلیغاتی حرفه ای آن را به مشتریان بالقوه و بالفعل خود در هر جای ایران که باشند معرفی کنید و یا رویدادی خاص در هتل خود برای شرکتهای خدمات مسافرتی طرف قرارداد و همکار در استانهای مختلف برگزار و آنها را تشویق کنید تا اتاق های هتل شما را پر کنند. ارائه مشوق های مناسب در این خصوص نقش مؤثری در افزایش انگیزه مدیران آژانس ها برای بازاریابی و فروش خدمات هتل تان خواهد داشت.

  1. ارائه ارزش اضافه:

که می تواند از طریق ارائه خدمات اضافی بدون دریافت مبلغ به ازای آن و یا خلق ارزش و شگفتی از طریق توجه به علایق میهمان صورت پذیرد. اینترنت رایگان، پارکینگ رایگان، شستشوی رایگان ماشین ، صبحانه رایگان، نصب تصویر علاقه مندی های میهمانان در اتاق رزرو شده آنها قبل از ورود به هتل و یا تهیه عکس های یادگاری رایگان در لابی هتل از مشتریان و ارسال رایگان برای آنها، نمونه هایی از ارزش های اضافه یا فراتر هستند که می توانید به مشتریان خود ارائه کنید و ضمن افزایش رضایتمندی و خوشنودی شان به وفادارسازی و تکرار خرید بیشتر تشویق شان نمایید.

  1. بهره گیری از ظرفیت راهنمایان گردشگری :

راهنمایان گردشگری یکی از کانال های مهم بازاریابی برای هتل ها به شمار می روند و کمک شایانی به افزایش رزروهای گروهی و بالا بردن درصد اشغال اتاق هتل ها می نمایند. لذا نباید از اهمیت و جایگاه ویژه ی این فعالان گردشگری غافل شد و با تهیه بانک اطلاعاتی شان و ارتباط مؤثر و مستمر با آنها و تشکل حرفه ای شان، می توانید هتلی پر از گردشگر داشته باشید.

  1. اجرای برنامه‌های وفادارسازی:

 ایجاد و مدیریت باشگاه مشتریان و تقسیم مشتریان به گروههای مختلف و اختصاص امتیازها و تخفیف های ویژه به آنها تأثیر بسزایی در افزایش وفاداری مشتریان و حتی تشویق دیگران برای اقامت در هتل تان خواهد داشت . باید برای شما مشتریانی که حجم خرید بالایی دارند و یا مشتریانی که دائمی هستند و تکرار خرید بیشتری نیز داشته اند در اولویت باشند و خدمات و امتیازات ویژه ای نیز به آنها ارائه کنید، ضمن آنکه از سایر مشتریان خود نیز نباید غافل شوید. به طور مثال ارائه دو شب اقامت رایگان به همراه صبحانه و شام به ازای 5 شب اقامت به مشتری که عضو الماسی باشگاه مشتریان شماست، محرک و مشوقی عالی برای وفادارسازی وی خواهد بود.

اردیبهشت 1403

به این مطلب امتیاز دهید.

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا : 29

امتیازی ثبت نشده است.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.