اواخر سال 1401 یک استوری با عنوان کدام گروه خونی برای کسب و کارهای گردشگری مناسب تر است؟ از طریق صفحه ی اینستاگرامم منتشر کردم. بالغ بر 1500 نفر این استوری را مشاهده کردند و حدود 500 نفر به آن پاسخ دادند. در این ارتباط چند نکته در پاسخ های دریافتی از مخاطبان و دنبال کنندگان برایم جالب بود که از طریق این یادداشت کوتاه با شما به اشتراک می گذارم.
نکته اول آنکه قریب به اتفاق پاسخگویان، گروه خونی خود را مناسب اینگونه کسب و کارها اعلام نمودند و نکته دوم نیز فراوانی 40 درصدی پاسخ دهندگان با گروه خونی O بود! و دلیلشان نیز برای این پاسخ آن بود که این گروه خونی به سایر گروه خونی ها خون می دهد لذا این روحیه فداکاری دلیلی محکم برای مناسب بودن آنها برای کسب و کارهای گردشگری است!
البته بعد از انتشار استوری و طرح این چالش با جستجویی کوتاه در اینترنت متوجه شدم که حدود 40 درصد مردم جهان نیز دارای گروه خونی O هستند و به نسبت سایر گروه خونی ها درصد بالایی را به خود اختصاص می دهند.
اما واقعیت این است که گروه خونی مناسب کسب و کارهای گردشگری، گروه خونی A می باشد و مثبت و منفی آن نیز تفاوتی نمی کند. چراکه جزئی نگری و توجه به جزئیات، دقت نظر در انجام کارها وقدرت هماهنگی بالا جزء ویژگی های بارز شخصیتی این افراد است و کسب و کارهای گردشگری نیز دنیای جزئیات و ظریف کاری ها هستند. ریزه کاری، پروتکل های تشریفاتی، تفکر سیستمی و توان هماهنگی بین اجزاء تشکیل دهنده و ارائه کننده ی خدمات سفر، میهمان داری و میهمان نوازی نیز ماهیت و مایه ی کسب و کارهای نرم گردشگری را تشکیل می دهند. لذا احتمال موفقیت افراد با گروه خونی A دراین قبیل کسب و کارها بیشتر است. البته این بدان معنا نیست که سایر گروه خونی ها مناسب کسب و کارهای گردشگری نیستند، لکن علاقه، شور، شوق، مهربانی، انرژی و … چاشنی موفقیت در کسب و کار محسوب می شوند و بحثی دیگر دارند و جزئی نگری و توجه به ظرافت های کاری خصلتی شخصیتی بوده و در خون افراد جاری است.
به طور مثال افراد دارای گروه خونی O و AB به واسطه ی اعتماد به نفس بالا، رمانتیک بودن، انعطاف پذیری، بلند پروازی، تمرکز و انرژی بالا، برونگرایی و ارتباط گیری و اجتماعی بودن، گزینه های مناسب و مؤثری برای نیروی فروش در دفاتر خدمات مسافرتی و پذیرش در واحدهای اقامتی هستند و یا افراد با گروه خونی B نیز می توانند به واسطه ی خلاق بودن، هوش بالا، بلندپروازی و تمرکز روی اهداف در بخش های برنامه ریزی، تحقیق و توسعه، بازاریابی ، امور مالی و حسابرسی و … فعالیت نمایند.
جالب است بدانید که ژاپنی ها بر اساس گروه خونی، کارمندان مورد نیاز سازمان ها و کسب و کارهای خود را گزینش و استخدام می کنند و حدود 74 درصد جمعیت این کشور دارای گروه خونی A هستند! . افرادی جزئی نگر، دقیق، منظبط، استرسی، پر شور و حرارت، اندیشمند، مسئولیت پذیر، موفقیت جو، حساس، علاقه مند به کار تیمی و تحقیقاتی، خلاق و هنرمند.
نویسنده : احمد دیناری؛ مشاور و سخنران حرفه ای سرمایه گذاری گردشگری