پرسنل گستاخ در تأسیسات گردشگری

محبوب‌ترین یادداشت ها

تعداد بازدید: 581
تعداد بازدید: 581

پرسنل گستاخ در تأسیسات گردشگری

5
(11)

نیروی انسانی به درستی گزینش و توجیه شده وبه عبارتی بهتر، حرفه ای؛ سرمایه ای غیرقابل جایگزین و پشتیبانی مهم در یک کسب و کار گردشگری موفق به شمار می رود و همچون موتور محرکه باعث رشد، شکوفایی و سودآوری در کسب و کار می شود.

این عنصر حیاتی، شاخصی مهم و تاثیرگذار برای سنجش میزان موفقیت، بقاء و ماندگاری و همچنین افزایش فروش در تأسیسات گردشگری است و متأسفانه به 3 دلیلی که در ادامه بدانها اشاره خواهم کرد، در قریب به اتفاق اینگونه کسب و کارها، غیر مفید و بعضاً گستاخانه نقش آفرینی می کند و نه تنها موجب کاهش راندمان کاری می گردد، بلکه باعث افت کیفیت خدمات، افول کسب و کار و رواج غیرحرفه ای گری در بازار بزرگ و جذاب گردشگری می شود .

  1. آموزش ضعیف :

آموزش زیربنا و مقدمه ی حرفه ای گری در کسب و کارهای انسان محورهمچون گردشگری است و چنانچه در بدو و ضمن خدمت کارکنان به آن توجه کافی نشود، شاهد نقش آفرینی پرسنلی غیرحرفه ای، ناپخته، سطحی و فاقد مهارت های لازم در محیط کسب و کار خواهیم بود و در این صورت مراقبت و حفاظت از مشتریان در بازار پر رقابت این روزهای گردشگری به امری دشوار و غیرممکن تبدیل شده و نارضایتی و ریزش پیاپی مشتریان را به همراه خواهد داشت که خود از نشانه های عدم شایستگی مدیریتی در تأسیسات گردشگری محسوب می گردد.

میزان توجه به این مقوله مهم در صنعت گردشگری، به شدت ارتباط مستقیمی با نگرش و رویکردهای مدیریتی مدیران سازمانها و کسب و کارهای گردشگری دارد و نپرداختن به آن و در بسیاری اوقات، قطع کردن این عنصر حیاتی در بازار پررقیب و پرتلاطم گردشگری، همچون خاموش کردن چراغ در مسیر حرکت و گام برداشتن در تاریکی محض است و به طور حتم ادامه ی چنین رویکرد و رویه ی اشتباه، تأسیسات گردشگری را در مسیر افول و ورشکستگی قرار می دهد.

بی شک آموزش پرسنل باعث افزایش کیفیت و در نتیجه خلق ارزش در تأسیسات گردشگری شده و چنان مزیت رقابتی ای برای اینگونه کسب و کارها ایجاد می کند که رقبا توانایی رقابت با آنها را نداشته باشند، چراکه آموزش؛ قدرت است و شاید رقبا بتوانند با قیمت ها و تبلیغات شما رقابت کنند اما با پرسنل آموزش دیده و حرفه ای شما خیر. لذا تا می توانید در حوزه آموزش های مهارتی کسب و کار خود سرمایه گذاری کنید و گرنه به زودی شاهد حضور کارکنانی غیرمفید و بعضاً گستاخ در کسب و کار خواهید بود و مدیریت این چالش تا حدودی برایتان سخت خواهد شد.

  1. بد مدیریتی :

و یا به عبارتی دیگر بد سرپرستی نیز در کسب و کارهای گردشگری باعث غیرمفید شدن کارکنان می شود.از مدیر یا سرپرستی که خود توهم دانایی دارد، آموزش پذیر نیست و فاقد نگرش و رویکرد های مثبت در زمینه گزینش صحیح و توانمندسازی کارکنان است، نمی توان انتظار تحول و در نتیجه رشد کسب و کار داشت.

نقش مدیر در کسب و کار به مثابه ی نقش پدر در خانواده است و چنانچه فاقد مهارت های اجتماعی و ارتباطی، توانایی برنامه ریزی، عمل گرایی وتصمیم گیری به موقع، توجه و اهتمام ویژه به آموزش و توانمندسازی پرسنل باشد به طور حتم باعث ناامیدی و یأس فرزندان و یا پرسنل شده و هیچگاه نمی تواند الگوی خوب برای پیشرفت شغلی دیگران باشد و سر رشته ی کار از دستش خارج می شود.

این موضوع از نشانه های سوء مدیریت در تأسیسات گردشگری است و رواج آن موجب می شود تا برخی از پرسنل از باری به هر جهت حرکت کردن کسب و کار سوء استفاده کرده و هدف اصلی کسب و کار که همانا افزایش مشتریان، سودآوری و جلب رضایت مشتریان می باشد، به حاشیه برود.

در این ارتباط توصیه می شود نه آنقدردر کسب و کارتان به پرسنل سخت بگیرید که برایشان بی اهمیت شوید و وجوتان باعث رنجش و گستاخی شان شود و نه آنقدر سهل گیری کنید که شما را جدی نگیرند. بهترین استراتژی در این ارتباط، میانه رفتار کردن، مدیریت بر خویشتن و برقراری تعادل در کار است.

یادمان نرود که مراقبت از مشتریان و وفادارسازی آنها برای حفظ و تداوم ارتباط و خرید مجدد از ما به کارکنانی وابسته است که به درستی مدیریت یا سرپرستی شده اند و این مهم با نقش آفرینی مدیران خوب کاربلد و حرفه ای میسرمی گردد نه مدیران خوب بی عرضه و قلیدون در کسب و کار و سازمان ها!

  1. تحت فشار کار کردن :

این موضوع امروزه آنقدر مهم است که برای آن کارگاههای آموزشی متعددی در بازار کار برنامه ریزی و برگزار می شود و طی آن مهارت کار کردن زیر فشار به کارکنان آموزش داده می شود. در کسب و کارهای گردشگری و هتلداری نیز که اساساً فعالیت شان 24 ساعته و در طول شبانه روز است و دست اندرکاران  و فعالان آن باید همیشه و در همه حال مهیا و آماده خدمت رسانی به گردشگران باشند، اهمیت این موضوع بیشتر قابل مشاهده و درک است و این هنر مدیریت است که با حسن تدبیر، گزینش صحیح و نظارت مؤثر بتواند فشارهای روحی و روانی ناشی از ویژگی ها و خصلت های این نوع از کسب و کار را تعدیل و احتمال غیر مفید شدن کارکنان را کاهش دهد.

در اغلب موارد نیز سبک و ضعف مدیریتی مدیران تأسیسات گردشگری باعث افزون شدن این فشارها بر پرسنل شده و پیامدهای سوء و جبران ناپذیری را بر پیکره ی این قبیل کسب و کارها وارد می کند. به طور قطع و مسلم مدیری که پای در جای دیگران می گذارد و فاقد شایستگی ها و مهارتهای لازم مدیریتی است، با اعمال فشارهای بی وقفه و وقت و بی وقت، همانگونه که اشاره شد باعث تشدید و قوت گرفتن این عارضه  در کسب و کار می شود.

مدیران تاثیرگذار و حرفه ای به جای سخت کردن کارها و اوضاع برای کارکنان و مشتریانشان، سهل تر یا آسان تر کردن کارها برای مشتریان و پرسنل را سرلوحه امور مدیریتی خود قرار می دهند و به جای ایجاد تعارض و تشدید فشار در محیط کار، تعارض ها را مدیریت و با برقراری تعادل به تقویت توان و تمرکز هر چه بیشتر کارکنان خود می پردازند که نتیجه آن رشد و بقاء کسب و کار در بازار خواهد بود.

نویسنده : احمد دیناری؛ مشاور حرفه ای سرمایه گذاری گردشگری

11 اردیبهشت 1402

به این مطلب امتیاز دهید.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا : 11

امتیازی ثبت نشده است.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.