این دو ویژگی باعث می شوند تا مدیران و پرسنل شرکتهای خدمات مسافرتی، قدر مشتریانشان را بیشتر بدانند!
چنانچه قصد راه اندازی و سرمایه گذاری در یک شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری دارید و یا اینکه جزو یکی از مدیران و پرسنل اینگونه تأسیسات گردشگری هستید، باید بدانید که دو ویژگی خاص خدمات سفر که در ادامه به آنها اشاره خواهم کرد، بازاریابی و فروش را در این نوع کسب و کارها در مقایسه با سایر کسب و کارها به ویژه کسب و کارهای کالایی متمایز می کند و لذا موفقیت در آنها مستلزم شناخت کافی از این خصلت ها و واقعیت ها و به کارگیری استراتژی های ویژه می باشد و در آن صورت کسب درآمدهای پایدار و در نتیجه بقاء و ماندگاری شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری در بازار پر رقابت گردشگری تضمین خواهد شد.
این دو ویژگی مهم عبارتند از :
- خدمات سفر و گردشگری، نیاز اصلی مردم نیست :
نیاز اصلی مردم پوشاک، مسکن و خوراک است و چنانچه در شرایط دشوار مالی و اقتصادی همانند این روزهای جامعه ایران قرار گیرند، به طور حتم این نوع نیازها را در اولویت قرار می دهند و نه سفر و گردشگری را. این موضوع تا حدی پیش می رود که به راحتی سفر را از سبد هزینه خانوار حذف می کنند تا در شرایط مناسب اقتصادی قرار گیرند و یا اینکه گستره و حوزه نفوذ جغرافیایی سفرها و یا تکرار خرید خود را در طول سال و برای مدتی محدود می نمایند. این در حالی است که اصولاً تمرکز بازاریابان و فروشندگان خدمات سفر بر روی درآمدهای احتیاطی و یا پس انداز مردم است و وقتی شرایط نامناسب اقتصادی در جامعه حاکم می گردد، متعاقب آن فعالیت فروشندگان خدمات سفر نیز به دلیل کشش پذیری تقاضا در این نوع بازار، تحت تأثیر قرار می گیرد و شاهد ریزش مشتریان و در نتیجه کاهش درآمد در شرکت های خدمات مسافرتی و گردشگری عرضه کننده ی خدمات سفر خواهیم بود.
- تکرار خرید خدمات سفر محدود (کم) است :
در خوشبینانه ترین حالت، مردم و یا مشتریان شما سالی دو بار برای خرید خدمات سفر همچون بسته های سفر داخلی یا خارجی و یا رزرو محل اقامت، روادید و غیره به کسب و کارتان مراجعه می کنند؛ چراکه چنانچه اشاره شد خدمات سفر نیاز اصلی شان نیست و با کوچکترین تلنگر اقتصادی در جامعه، خریدشان محدود و یا از سبد هزینه ی خانوار حذف می شود. ضمن آنکه اساساً خدمات سفر گشتنی است؛ یعنی هم از قیمت بالایی برخوردار است، هم تکرار خرید کمتری در طول سال دارد و هم اینکه مشتریان برای خرید آن از مدت ها قبل باید پس انداز کرده، تصمیم به سفر بگیرند و برای خریدش دست به تحقیق، بررسی و مقایسه در بازار گردشگری بزنند تا نهایتاً شما را انتخاب و به سراغتان بیایند. لذا در چنین بازاری و با این خصلت ها و ویژگی های خاص، باید قدر مشتریانی که با پای خود و از روی اختیار و نه اجبار، شما را برای خرید خدمات سفر و گردشگری انتخاب کرده اند، بدانید، به آنها احترام بگذارید و از آنها مراقبت کنید؛ گویی که قرار است هر لحظه آنها را از دست بدهید. باید با مدیریت تجربه، انتظارات و ارتباطات عالی، برایشان خلق ارزش کنید و تحت هر شرایطی رهایشان نکنید؛ چراکه آنها در بهترین حالت قرار است سالی دو بار از شما خرید کنند و شما را نیز بر رقبایتان ترجیح داده اند!
یک کارآفرین موفق و هوشمند در حوزه ی شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری باید این دو خصلت و ویژگی مهم را به خوبی بشناسد و درک کند تا طعم درآمدهای پایدار را بچشد.
نویسنده: احمد دیناری؛ مشاور و سخنران حرفه ای سرمایه گذاری گردشگری