2 حوزه ی بی لیاقتی مدیریتی در کسب و کارهای گردشگری

محبوب‌ترین یادداشت ها

تعداد بازدید: 543
تعداد بازدید: 543

2 حوزه ی بی لیاقتی مدیریتی در کسب و کارهای گردشگری

5
(13)

نگرش در کسب و کار همه چیز است و نگرش مدیران تأسیسات گردشگری در خصوص برخی امور مهم مدیریتی، ارتباط مستقیمی با حیات و ممات این تأسیسات در بازار پر رقابت و پرتلاطم گردشگری این روزها دارد .
در این ارتباط دو حوزه ی مهم و کلیدی ذیل باید مورد توجه و اهتمام ویژه ی مدیران کسب و کارهای گردشگری قرار گیرند و در غیر اینصورت ورشکستگی و افول کسب و کار تحت مدیریتشان قطعی بوده والبته این خود نشانگر بی لیاقتی مدیریتی است.
1. بازاریابی :
برایان تریسی معتقد است 48 درصد شکست های تجاری به کم کاری و یا عدم اثربخشی فعالیت ها در زمینه ی بازاریابی مرتبط است و دلیل اصلی موفقیت یا شکست در تجارت با موفقیت یا شکست در تلاش های بازاریابی تعیین می شود که خود نشان از اهمیت این معجزه گر کسب و کارهای گردشگری یعنی بازاریابی دارد.
در حقیقت هدف اصلی هر کسب و کار گردشگری، مشتری یابی و مشتری داری است و این همان بازاریابی است و کیفیت، رضایتمندی، سهم بازار بیشتر، مشتریان بیشتر و سود بیشتر در این قبیل کسب و کارها وابسته به بازاریابی می باشد.
لذا در بازار گسترده وخاصی همچون گردشگری که عرضه کنندگان خدمات در جستجوی مشتریانی فراوان و خوب هستند، توجه ویژه به این عنصر مهم و تأثیرگذار، ضامن موفقیت کسب و کارهای گردشگری بوده و نیز نشان از شایستگی مدیران آنها دارد.

2. کنترل هزینه ها :
46 درصد عامل شکست کسب و کارهای گردشگری به ویژه کسب و کارهای خرد و متوسط نیز به عدم کنترل هزینه ها بر می گردد . بنابراین یکی از رموز موفقیت اینگونه کسب و کارها در بازار این است که به روشی هوشمندانه و بدون کاهش کیفیت خدمات، نسبت به کاهش و یا کنترل هزینه ها اقدام نمایند. این در حالی است که متأسفانه بسیاری از مدیران کسب و کارهای گردشگری تنها راه کاهش هزینه ها را در حذف و یا تعدیل پرسنل شاغل در بخش بازاریابی می بینند و این یک استراتژی غلط است که ریشه در نگرش اشتباه ایشان نسبت به فعالیت ها و مأموریت های بخش بازاریابی دارد . در حقیقت بخش بازاریابی از فروش تأسیسات گردشگری پشتیبانی کرده و موجب ایجاد جریان مستمر درآمدزایی و کسب سود برای این واحدها می شود، لذا هرچه توجه و اهتمام مدیران و بهره برداران کسب و کارهای گردشگری به این بخش بیشتر شود، هزینه های کسب و کارشان به روشی هوشمندانه کاهش یافته و درآمدها افزون می گردد.
تهیه و اجرای برنامه های بازاریابی، برنامه ی برندینگ، برنامه ی نمایشگاهی، برنامه ی روابط عمومی، برنامه ی ارتباط با مشتریان، گزینش و به کارگیری صحیح نیروی انسانی، آموزش بدو و ضمن خدمت کارکنان، کنترل خریدها و پرداخت ها، برقراری سیستم حسابداری و حسابرسی مناسب و همچنین حداکثر استفاده از فضاها و امکانات موجود و … که چنانچه اشاره شد منجر به افت کیفیت خدمات نیز نگردد، از جمله موارد مهمی هستند که به کنترل هزینه های تأسیسات گردشگری کمک شایانی می نمایند.
در پایان این یادداشت کوتاه تأکید می کنم که در کسب و کارهای گردشگری، بازاریابی همه چیز است و همه چیز بازاریابی است و مدیران باید نیمی از منابع و زمان خود را به این معجزه گر و رهایی بخش کسب و کار اختصاص دهند و قطعاً با چنین رویکرد مثبتی، دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده نیز سهل تر خواهد شد.
نویسنده : احمد دیناری؛ مشاور و سخنران حرفه ای سرمایه گذاری و بازاریابی گردشگری
27 آذر 1401

به این مطلب امتیاز دهید.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا : 13

امتیازی ثبت نشده است.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.