سه شاخص مهم سنجش میزان موفقیت یک کسب و کار گردشگری

محبوب‌ترین یادداشت ها

تعداد بازدید: 417
تعداد بازدید: 417

سه شاخص مهم سنجش میزان موفقیت یک کسب و کار گردشگری

5
(11)

میزان موفقیت یک کسب و کار گردشگری را در بازار بزرگ گردشگری، می توان از طریق 3 شاخص یا ویژگی ذیل مورد سنجش و بررسی قرارداد :

1. میزان جذب مشتری

این شاخص یکی از ماموریتهای مهم واحد بازاریابی هر کسب و کار گردشگری است و کمک شایانی به افزایش فروش و در نتیجه سودآوری این قبیل کسب و کارها می کند. تعداد کم مشتری یعنی درصد پایین اشغال اتاق های یک هتل و یا کاهش فروش صندلی های یک تور گروهی یا دسته جمعی . لذا هر چه تعداد مشتریان در یک کسب و کار گردشگری که در حقیقت از اهداف کمی آن محسوب می شود بیشتر باشد، به تبع آن فروش و سود نیز افزایش خواهد داشت. در حقیقت کسب و کار چیزی جز این هم نبوده و مدیران و پرسنل تاسیسات گردشگری بایستی همواره در تلاش باشند میزان مشتریان خود را از طریق به کارگیری استراتژی ها و تاکتیک های مناسب بازاریابی افزایش داده و همچنین با برقراری ارتباط موثر در مراقبت از مشتریان کوشا باشند.

2. تصویر حرفه ای که از خود خلق کرده است

رعایت اصول اخلاق حرفه ای در کسب و کار، برخورد مناسب با مردم ، حفظ کیفیت خدمات، رعایت قوانین و مقررات، مشارکت در امور و کارهای عام المنفعه، عدم تخریب رقبا، رعایت کف های نرخی، آموزش مدیران و پرسنل، همدلی با مردم و پایبندی به تعهدات از جمله ویژگی های کسب و کارهای حرفه ای در حوزه ی گردشگری است و تلاش در جهت رعایت آنها، وجهه ای حرفه ای به یک کسب و کار گردشگری و مدیران و پرسنل آن می دهد. شخصا معتقدم مدیران و پرسنل می توانند خالق تصویر حرفه ای یک کسب و کار گردشگری باشند و با رفتار، کردار و عملکرد مناسبشان، یادگاری ماندگار بر دل ، جان و ذهن مخاطبانشان برجای بگذارند و این همان تصویر حرفه ای است.

3. میزان شهرت در اخلاق

بی تفاوتی و یا بی توجهی نسبت به مشتریان در صدر عوامل ریزش مشتریان کسب و کارهای گردشگری قرار دارد و در این ارتباط هرچه در کسب و کارتان با مردم با تساهل و مدارا رفتار کنید، بر میزان رضایت مشتریان و عدم ترک کسب و کار تان توسط آنها افزوده خواهد شد. به یاد داشته باشید که مشتریان معمولا شخصیت را بر دانش و تجربه شما ترجیح می دهند و در بدو ورود به هر کسب و کار گردشگری خواهان ملاقات با مدیران و کارکنانی با اخلاق و حرفه ای هستند.

از قدیم گفته اند مهمان به روی باز می آید نه در باز و در صنعت اجتماع محور و انسان محوری همچون گردشگری، حسن سلوک، عشق به مردم و خوب تا کردن با آنها، از رموز طلایی موفقیت در کسب و کار به شمار می روند. لذا هر چقدر هم بازاریابی کنید و از طریق آن بر میزان مشتریان کسب و کار خود بیافزایید اما اگر اخلاق و منش درست و صحیحی نداشته باشید، ریزش مشتریان و در نتیجه شکست کسب و کارتان قطعی است. باید جوری کار کنید و با مشتریان رفتار کنید که بهترین واژه ها را برای شما و کسب و کارتان به کار ببرند و فراموش نکنید که مهربانی ؛ مهمترین راه حفظ یک کسب و کار گردشگری است و حس خوب ارزش داشتن در مشتریان و کارکنانتان ایجاد می کند.

نویسنده : احمد دیناری ؛ مشاور و سخنران حرفه ای سرمایه گذاری و بازاریابی گردشگری

15 مهر 1401

به این مطلب امتیاز دهید.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا : 11

امتیازی ثبت نشده است.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.