رزرواسیون؛ خط محصول سودآور اما مغفول مانده در شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری

محبوب‌ترین یادداشت ها

تعداد بازدید: 354
تعداد بازدید: 354

رزرواسیون؛ خط محصول سودآور اما مغفول مانده در شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری

5
(11)

برنامه ریزی، تنظیم و اجرای گشت های سیاحتی انفرادی و گروهی در سطح داخلی، خروجی و ورودی – اخذ روادید یا ویزا، تهیه محل اقامت (رزرو اتاق / رزرواسیون) و بازاریابی بسته های سفر سایر شرکتها(شناور فروشی)، مهمترین خطوط محصول یک شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری دارای مجوز بند ب به شمار می روند و در این ارتباط اینگونه تأسیسات گردشگری که از ماهیت کارگزاری و خرده فروشی برخوردار هستند، به عنوان واسطه ی مهم بازاریابی برای تأسیساتی همچون واحدهای اقامتی ایفای نقش کرده و کمک شایانی به افزایش درصد اشغال اتاق های این واحدها و سودآوری بیشتربرایشان می نمایند.
چنانچه بهره برداران و مدیران واحدهای اقامتی همچون هتل ها، هتل آپارتمان ها، مهمانپذیرها، اقامتگاههای بومگردی و سنتی و … به درکی صحیح از نقش و جایگاه انکارناپذیر این کارگزاران خدمات مسافرتی در سودآوری واحدهای خود برسند و نهایت بهره را از ظرفیت های آنها ببرند، شاهد جریان ممتد ورود میهمانان بی شماری از داخل و خارج از کشور و همچنین افزایش نقدینگی در این واحدها خواهیم بود.

لکن آنچه در این بازار رقابتی و تا حدودی اشباع شده، قابل درک و مشاهده می باشد، این است که تمرکز اصلی قریب به اتفاق شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری در ایران(به جز تعداد قلیلی از کسب و کارهای نوپا و استارتاپی) بر روی خطوط محصولی همچون بلیت فروشی است و در زمینه ی تورگردانی نیز به صورت نیم بند اقدام و کمتر شاهد فعالیت شرکتهای طراح و برگزارکننده ی بسته های سفر تخصصی و مبتنی بر اصول بازاریابی نوین هستیم ! و متأسفانه از ظرفیت های این خط محصول مهم بهره گیری لازم صورت نمی پذیرد که در این ارتباط می توان بخشی از این ضعف را به حساب کم کاری مدیران اینگونه تأسیسات گذاشت و بخشی را هم به گردن عناصر محیط کلان و خرد بازاریابی صنعت گردشگری همچون عوامل اقتصادی، سیاسی و امنیتی،قانونی و حقوقی، طبیعی، بهداشتی، الکترونیکی، نهادهای عمومی و محلی و متعاقب آن کاهش تقاضای سفرانداخت.
لذا مدیران دفاتر و شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری به ویژه در مقاصد گردشگری که دارای تعداد قابل توجهی واحد اقامتی بوده و از تنوع نرخی و خدماتی خوبی نیز برخوردار هستند، باید طبق برنامه ای مدون و عملیاتی، ضمن شناسایی این ظرفیت ها، نسبت به برقراری ارتباط مؤثر با آنها و طراحی و اجرای سازوکارهای اجرایی بهره برداری، از این ظرفیت ها که تا حدودی نیز در کنترل و دسترس آنها می باشند، اقدام نموده و ضمن ایجاد مزیت رقابتی برای خود، بدین طریق هم هزینه های جاری شرکت تحت مدیریت خویش را پوشش دهند و هم درآمد پایدارو مستمر کسب نمایند.
هنر مدیران شرکت های خدمات مسافرتی باید این باشد که از فرصتهای مغفول مانده ی موجود در بازار گردشگری به شکلی خلاقانه و نوآورانه بهره لازم را ببرند و بی شک این استراتژی، رمز بقاء و ماندگاری دراین بازار به شدت رقابتی، قرمز و ترسو است.
نویسنده : احمد دیناری؛ مشاور و سخنران حرفه ای سرمایه گذاری و بازاریابی گردشگری
8 آذر 1401

به این مطلب امتیاز دهید.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا : 11

امتیازی ثبت نشده است.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.