تور آشناسازی سرمایه گذاران با فرصت های سرمایه گذاری گردشگری

محبوب‌ترین یادداشت ها

تعداد بازدید: 411

(12)

به عنوان معاون سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی یکی از برنامه های اجرایی و عملیاتی را که برای سال 1401 تعریف و تعیین کرده بودم ، برنامه ریزی و اجرای یک تور گروهی تحت عنوان « تور آشناسازی سرمایه گذاران داخلی و خارجی با فرصت های سرمایه گذاری گردشگری »در بناهای تاریخی و سایر فضاهای شهری و روستایی بود.

لذا بر آن شدیم تا با کمک سایر همکارانم در اداره کل، همچون امور شهرستانها، معاونت میراث فرهنگی، روابط عمومی و البته بخش خصوصی این تور را در تاریخ 9 مهر 1401 و همزمان با هفته بزرگداشت گردشگری برگزار کنیم.

جلسات هماهنگی را در این ارتباط برگزار کردیم و نهایتا مقرر شد تور را در محور گردشگری مشهد – قدمگاه(شهرستان زبرخان)- فیروزه و نیشابور برگزار کنیم و از ظرفیت انجمن فعالان اقتصادی کشور افغانستان در مشهد نیز استفاده کنیم. هماهنگی های لازم با فرمانداران، شهرداران و مدیران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سه شهرستان فوق انجام شد و بالاخره با حضور و مشارکت بیش از 30 نفر از سرمایه گذاران کشور افغانستان در مشهد، سرمایه گذاران داخلی و چند نفر از مدیران شرکتهای تسهیل گر سرمایه گذاری، تور آشناسازی در تاریخ مقرر و به مدت یک روز برگزار شد.

با توجه به اینکه شعار روز جهانی جهانگردی در سالجاری نیز « نواندیشی در گردشگری» تعیین شده بود، ما هم سعی کردیم در اقدامی نوآورانه و جدید چنین رویدادی را در حوزه ی سرمایه گذاری گردشگری برنامه ریزی و اجرا کنیم.

اهداف اصلی تیم ما در معاونت سرمایه گذاری از اجرای این برنامه موارد ذیل بود :

– آشنایی سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران خارجی مقیم مشهد با ظرفیت ها و فرصت های سرمایه گذاری گردشگری در سایر شهرستانهای استان خراسان رضوی

– توزیع و هدایت سرمایه و سرمایه گذاران به سمت و سوی شهرستانهای دارای قابلیت سرمایه گذاری در حوزه گردشگری

– توجه دادن سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بناهای تاریخی دارای حداقل محدودیت های میراثی برای سرمایه گذاری

– تقویت رویکرد تمرکززدایی سرمایه گذاری از مرکز استان و توزیع عادلانه ثروت و سرمایه در کل استان خراسان رضوی

– برنامه ریزی و اقدام نو و خارج از برنامه ها و شرح وظایف روتین و جاری سازمانی معاونت سرمایه گذاری و تامین منابع

ساعت 6.30 روز شنبه مورخ 9 مهر 1401 از مقابل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی واقع در مشهد، بلوار سازمان آب با اتوبوس به سمت شهر قدمگاه حرکت کردیم و پس از طی حدود یکساعت مسافت به این شهر زیارتی در شهرستان زبرخان رسیدیم. قدمگاه در نزدیکی شهر نیشابور واقع شده و به واسطه برخورداری از قدمگاه رضوی (ع) و ظرفیت های طبیعی، کشاورزی و باغداری، شهری آباد، سرسبز و پر گردشگر است(گردشگران زیارتی از کشور پاکستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در این شهر دیده می شوند). به محض رسیدن به این شهر با استقبال گرم فرماندار، امام جمعه، شهردار و اعضای شورای شهر مواجه شدیم و به همراه آنها از چند فرصت و بسته ی سرمایه گذاری شامل : کاروانسرای قدمگاه (که مکانی مناسب برای بهره برداری به عنوان سفره خانه سنتی یا اقامتگاه سنتی بود)، پارکینگ قدمگاه (که فضایی مناسب جهت ارائه خدمات به خودروی زائران ورودی بود)، حمام قدمگاه که به تازگی در اختیار اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی قرار گرفته بود و فضایی مناسب برای بهره برداری به عنوان سفره خانه سنتی است (البته پس از مرمت و احیا) و نهایتا بام قدمگاه که در قسمت شمالی شهر قرار داشت و برای آن چند بسته ی سرمایه گذاری گردشگری توسط مشاور طرف قرارداد شهرداری قدمگاه تهیه شده بود، بازدید کردیم.

در ادامه مسیرمان را به سمت شهرستان فیروزه و بازدید از معدن فیروزه ادامه دادیم و پس از طی مسافتی یکساعته به این معدن رسیدیم. تلفیق معدن و طبیعت تصویری زیبا از این منطقه ایجاد کرده است و پس از توضیحات مختصری که مدیرعامل شرکت تعاونی بهره بردار این معدن برای سرمایه گذاران ارائه نمود ، همگی از معدن (با استفاده از کلاه ایمنی) بازدید و راهنمای مستقر در آن اطلاعات خوبی در اختیار سرمایه گذاران قرار داد.

سپس از باغ تاریخی نشاط بازدید کردیم . فضایی با بالغ بر 15 هکتار زمین و دارای طرح مطالعاتی مصوب و یک ساختمان قدیمی که از سال 89 تا کنون معاونت ما ( سرمایه گذاری) حدود 20 میلیارد ریال جهت محوطه سازی، توسعه زیرساختها و درختکاری آن هزینه کرده است . (این هم یکی از خدماتی است که ما در معاونت سرمایه گذاری در جهت آبادانی و احیای آثار تاریخی ثبتی انجام می دهیم که لازم دانستم در اینجا مورد تاکید قرار دهم).

ساعت 14.30 برای صرف نهار، استراحت و نماز در هتل امیران نیشابور بودیم و پس از آن در ساعت 16 در محل سالن همایش زمرد این هتل، جلسه ای با حضور معاونین فرماندار، شهردار و اعضای شورای شهر نیشابور، روسای ادارات نیشابور و سرمایه گذاران همراه برگزار کردیم و پس از بحث و تبادل نظر، شهرداری نیشابور نسبت به معرفی بالغ بر 70 بسته ی سرمایه گذاری خود در قالب فایل پاورپوینت اقدام کرد ( البته به صورت نمونه 10 بسته معرفی شد) و نهایتا به صورت گروهی از سه بسته ی سرمایه گذاری شهر شامل : باغ قوامی در جنب هتل امیران، گود کوره و پارک ریاضیات بازدید کردیم .

در ساعت 19 بنای برگشت به مشهد را داشتیم که همکارانمان در اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نیشابور اعلام کردند که جهت رفع خستگی و نوشیدن چای دمنوش از اقامتگاه بومگردی شاغلام هم بازدیدی کوتاه داشته باشیم که علیرغم خستگی اعضای گروه، با استقبال مواجه شد.

این اقامتگاه از نظر من چند ویژگی خاص دارد و باعث جلب توجه و مراجعه ی گردشگران و علاقه مندان به آن می شود :

1. فضای بزرگ و دلنشین آن

2. موزه آن که در نوع خود و در بین اقامتگاههای بومگردی بی نظیر است

3. شخص شاغلام با آن چهره ی خاصش

4. اجرای برنامه های آیینی و حرکات موزون سنتی

پس از استراحتی یکساعته به سمت مشهد حرکت کردیم و در ساعت 21.30 به مشهد رسیدیم.

ما بنا داریم که طی جلسه ای با حضور سرمایه گذاران شرکت کننده در این تور به ارزیابی و جمع بندی آن بپردازیم، 70 بسته ی سرمایه گذاری شهر نیشابور را دریافت کرده و در جهت جذب سرمایه گذار برای این شهر و دو شهر دیگر قدمگاه و فیروزه نیز تلاش کنیم تا انشالله خروجی اجرایی و عملیاتی لازم را از این رویداد داشته باشیم.

نویسنده : احمد دیناری؛ معاون سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی

مشاور و سخنران حرفه ای سرمایه گذاری و بازاریابی گردشگری

۱۴ مهر ۱۴۰۱

به این مطلب امتیاز دهید.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا : 12

امتیازی ثبت نشده است.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.